رهایی مرتضی بهبودی از زندان طالبان؛ تصور نمی کنم که بدون شما زنده می ماندم-بهبودی

7 عقرب 1402

ef2cd6f4-f292-415c-9f8e-baac1dc5f2d1.jpg

مرتضی بهبودی، خبرنگار افغان-فرانسوی پس از ۲۸۴ روز حبس از زندان طالبان آزاد و به فرانسه رسیده است.  

بهبودی، پس از آزادی اش در یک کنفرانس خبری در فرانسه از روز های تلخ اش در زندان طالبان چنین روایت می کند:« پس از ۲۰ روز بازجویی مردی که از من بازجویی می کرد گفت:” ما هیچ کاری نمی توانیم در حق تو انجام دهیم. ما نمی توانیم تو را بکشیم؛ زیرا تو همه جا در رسانه ها هستی” تصور نمی کنم که بدون شما [ رسانه ها ]زنده می ماندم ». وی در ادامه‌ی صحبت هایش گفته است که طالبان   او را در یک اتاقی که اعضای “داعش” نیز در آن حضور داشتند، نگهداری نموده و گاهی اوقات از سوی آنان مورد لت و کوب قرار می گرفت. 

گفتنی است که این خبرنگار، در ( هفتم جولای ) سال جاری هنگام مصاحبه با یک دانش‌جوی دختر در نزدیکی دانش‌گاه کابل، از سوی طالبان بازداشت شده به و اتهام « جاسوسی، حمایت غیر قانونی از خارجی ها» و کمک به عبور افراد از مرز ها به گونه‌ی غیر قانونی به اداره استخبارات طالبان منتقل شد.  

پس از زندانی شدن وی، گزارش‌گران بدون مرز، دو وکیل مدافع از شهروندان افغانستان را برای رهایی وی استخدام نمودند. سرانجام این نهاد، روزی ( چهارشنبه، ۲۶ میزان ) اعلام نمود که دادگاهی جنایی طالبان، بهبودی را از هر سه اتهام وارد شده تبرئه نموده و پس از ۲۸۴ روز نگهداری در زندان “پلچرخی” کابل وی را آزاد نمودند. این نهاد افزوده است که تلاش های آنان برای رهایی سایر خبرنگارن در قید طالبان نیز جریان دارد. 

این در حالی است که پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان در (۱۵ اگست ۲۰۲۱)، خبرنگاران هم‌واره مورد خشونت و بازداشت قرار گرفته اند. 

یلدا افغان‌زاده
خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#