پایان نشست فرمت مسکو؛ هیچ تلاشی برای ایجاد حکومت فراگیر صورت نگرفته است 

25 میزان 1402

89b0fc33-66e4-4721-99f7-ea1e572573a6.jpg

اشتراک کنندگان پنجمین نشست «فرمت مسکو» دیروز ( جمعه، ۷ میزان )، با پخش اعلامیه‌ی گفته اند که هیچ تلاشی در راستای تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان صورت نگرفته است. 

در این اعلامیه آمده است:« با تاسف خاطر نشان می شود که هیچ پیشرفتی در راستای تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان صورت نگرفته که منعکس کننده منافع همه گروه های قومی و سیاسی در این کشور باشد ». در این اعلامیه هم‌چنان تاکید شده است که طالبان باید بر حقوق اساسی و آزادی های مردم در افغانستان از جمله حقوق برابر برای کار، تحصیل و عدالت احترام گذاشته و زمینه آموزش مدرن در مکتب های افغانستان را فراهم سازند.  

با این حال، اشتراک کننده‌گان این نشست از طالبان، برای مبارزه با داعش و مواد مخدر قدردانی نموده اند و از امریکا خواسته اند تا ذخایر ارزی افغانستان را رها سازد.  

قابل ذکر است که این اعلامیه به جز تاجکستان از سوی تمام اشتراک کننده‌گان امضا شده است. ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در مورد افغانستان گفته است که تاجیک ها نسبت به برخی از نکات این اعلامیه اعتراض دارند. 

گفتنی است که نشست فرمت مسکو در شهر “کازان” روسیه با اشتراک نماینده های هند، چین، قزاقستان، ایران، قرغیزستان،پاکستان، روسیه، ترکمنستان، ازبکستان و تاجکستان برگزار شد. 

یلدا افغان‌زاده
خبرگزاری‌پگاه-PagahNews