پاکستان: ۶۰۰ هزار پناه‌جوی افغان در دو سال پسین وارد پاکستان شدند

3 میزان 1402

401fbbe2-523f-4d9c-bdd8-40cea82d7780.jpg

رسانه های پاکستانی گزارش داده اند که پس از بازگشت دوباره طالبان به قدرت در افغانستان ۶۰۰ هزار پناه‌جوی افغان وارد این کشور شده اند. یکی از رسانه های پاکستانی یک‌ شنبه شب ( ۲میزان ) گزارش داده است که شمار پناهنده‌گان افغان، در پاکستان به ۳٫۷ میلیون تن رسیده است.

بر اساس گزارش کمیساری عالی ملل متحد در امور  پناهندگان (UNHCR) شمار پناهنده‌گان افغان در پاکستان در ماه جون ۲۰۲۳ میلادی به ۳٫۵ میلیون تن رسیده است.

سخن‌گوی کمیساری عالی ملل متحد، در امور پناهند‌ه‌گان به تازگی گفته است که پاکستان علاوه بر پناه‌جویان جدید، میزبان ۱٫۳  میلیون پناه‌جوی دیگر است که از سوی دولت این کشور کارت هویت دریافت کرده اند.

وی هم‌چنان افزوده است که در دو سال پسین، بیش از ۱۶ هزار شهروند افغانستان از طریق برنامه بازگشت دوطلبانه کمیساریای عالی ملل متحد دوباره به افغانستان بازگشته اند.

دولت پاکستان در سال ۲۰۱۷ میلادی برای حدود ۸۰۰ هزار پناه‌جوی افغان کارت هویت صادر کرد که در سال جاری تاریخ آن تمام شده است. گفته می شود ۷۷۵ هزار پناه‌جوی افغان در پاکستان به گونه غیر قانونی زندگی می کنند.

این در حالی است که دولت پاکستان اخراج اجباری پناه‌جویان افغان را سرعت بخشیده است و پولیس این کشور علاوه بر پناه‌جویان غیر قانونی شمار از پناه‌جویانی که سند قانونی دارند را  بازداشت و در نهایت اخراج کرده اند.

تبسم خالقی 
خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#