افزایش جنایات بشری در ارزگان؛ شورای مقاومت خواستار تحقیق شد 

3 میزان 1402

35c618c4-c36a-40eb-822e-6aea8796af34.jpg

شورای “مقاومت ملی برای نجات افغانستان” شب گذشته ( شنبه، ۱ میزان )، با نشر اعلامیه‌ی طالبان را متهم به کشتار باشنده‌گان اهل تشیع منطقه، “جوی نو” ولسوالی ارزگان خاص ولایت «ارزگان» نموده و از سازمان های بین المللی، به ویژه سازمان ملل متحد خواستار تحقیق در این مورد شده اند. 

در این اعلامیه در کنار کشتار مردم، هم‌چنان ذکر شده است که افراد مسلح با «حمایت طالبان» دست به چپاول دارای های مردم “جوی نو” و آتش زدن مزراع، خانه و اموال آنان می زنند. بر علاوه،”شورای مقاومت” یاد آور شده است که تا اکنون هیچ اقدامی، در این مورد صورت نگرفته است. 

اعضای “شورای مقاومت” خواستار تحقیق سازمان ملل متحد، در پیوند به این جنایات در «ازرگان» شده و گفته اند که نتیجه این تحقیق با مردم افغانستان شریک شود.  

گفتنی است که در روز های اخیر، کشتار مردم در “جوی نو” ارزگان افزایش یافته؛ چنانچه در آخرین مورد به روز ( چهار‌شنبه، ۲۹ سنبله )، یک پدر و پسر در ساحه «تنگی سبز چوب» این ولایت از سوی افراد ناشناس دست‌گیر و سپس به قتل رسیده اند.

به گفته منابع محلی، افراد ناشناس پدر را تیرباران و پسر را از ناحیه گردن بریده و به قتل رسانده اند.

افزون بر این، ۸ روز قبل از این رویداد به روز ( سه شنبه، ۲۱ سنبله )، یک کشاورز به اسم “سید امیر شاه” با ضرب گلوله در این ولایت کشته شده است.  

قابل ذکر است که در جریان دو سال حاکمیت طالبان، ۱۷ مورد قتل مرموز در «ارزگان»  گزارش شده و تا اکنون، هیچ فردی یا گروهی در پیوند به این رویداد ها دست‌گیر نشده است. 

با این حال، مسؤلان محلی طالبان در  مورد انگیزه این رویداد ها اظهار نظری نکرده؛ اما آنچه مردم محل روایت می کند، این است که علت این رویداد ها «تنش های قومی»  بوده  و «پشتون ها» دست به چنین کاری می زنند. 

یلدا افغان‌زاده 
خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#