طرح تازه‌ی اداره طالبان، بر ساخت یک گذرگاه ترانزیتی با ترکمستان

1 میزان 1402

1ba5d11c-42e5-457a-960d-923f6c110fc3.jpg

اداره طالبان گفته است که یک گذرگاه تازه ترانزیتی، میان افغانستان و ترکمستان در ولسوالی “بالامرغاب” ولایت بادغیس ساخته خواهد شد.

ذبیح الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان، در یک گزارشی گفته است که این مسیر ترانزیتی به منظور سهولت در زمینه صادرات و واردات کالا های ترانزیتی میان این دو کشور ایجاد می گردد. بر بنیاد گفته های مجاهد، هزینه ساخت این مسیر مشخص شده و تلاش ها برای عملی سازی این پروژه جریان دارد.

با این حال، وزارت سرحدات، اقوام و قبایل طالبان می گوید که سرپرست این وزارت به دستور هبت الله آخند زاده، رهبر طالبان، بخش های این گذرگاه را از نزدیک بررسی کرده، و خواست های مردم محل را در این مورد گرد آوری کرده است.

گفتنی است که اتاق تجارت و سرمایه گزاری طالبان، می گوید که ایجاد بندر و گذرگاه ترانزیتی تازه با ترکمنستان به سود اوضاع اقتصادی افغانستان است. اداره طالبان در حالی از ساخت و ساز بندر جدید با ترکمنستان خبر می دهد که همین اکنون دو بندر دیگر در ولسوالی “ آقینه‌‌ی“ فاریاب و “تورغندی” هرات با ترکمنستان فعال هستند.

این در حالی است که بندر “حیرتان “ با ازبکستان، “شیرخان” بندر کندز و “آی خانم “ تخار با تاجکستان، بندر “اسلام قلعه” هرات و بندر “زرنج” نیمروز با ایران، بندر “اسپین بولدک”، “تورخم” و “غلام خان” خوست با پاکستان به عنوان بندر های مهم در راستای داد ستد بازرگانی و ترانزیتی نقش ایفاء می کنند. 

تبسم خالقی 
خبرگزاری‎‌پگاه-PagahNews#