فداکاری کارکنان صحی افغانستان زیر سایه طالبان

30 سنبله 1402

3a8d1ef1-a6bc-456d-847e-01de4b43f6d3.jpg

پس از دهه‌ها بی‌ثباتی، خشک‌سالی و آفات طبیعی، افغانستان هم‌چنان در بحبوحه بحران انسانی فروکش‌کننده قرار دارد. هر روز، میلیون‌ها نفر با دسترسی ضعیف یا عدم دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و غذای مواجه می‌شوند که آنها را در معرض خطر سوءتغذیه و شیوع بیماری های مختلف قرار می‌دهد. 

زنان و دختران افغانستان بار سنگین‌تری را به دوش می‌کشند زیرا محدودیت های وضع شده، دسترسی آنها را به مراقبت های بهداشتی، آموزشی و آزادی محدود می‌کند. 

با این حال، متخصصان صحی افغانستان به خصوص زنان با چالش‌های روزانه را برای ارائه مراقبت‌های صحی حیاتی روبه‌رو استند.
که با حمایت آژانس های بشردوستانه، داکتران، پرستاران، قابله ها، کارکنان صحی جامعه، واکسیناتورها و دیگر کارمندان صحی مراقبت های نجات بخش را برای میلیون ها افغان به ارمغان می‌آورند. 

دکتر فوزیه شفیق، مسئول صحت یونیسف افغانستان با از ستایش کارکنان صحی افغانستان گفت: «فداکاری و شجاعت خاموش کارکنان صحی افغانستان واقعاً قابل توجه است. به لطف کار خستگی ناپذیر آنها، نزدیک به ۲۰ میلیون افغان در نیمه اول سال جاری خدمات صحی و تغذیه دریافت کردند. این تقریباً نیمی از جمعیت افغانستان است.» 

به بیان یونیسف و شرکای آن از متخصصان صحی افغانستان با پوشش هزینه های عملیاتی بیش از ۲۴۰۰ مرکز صحی، حمایت از تجهیزات پزشکی، برعلاوه پرداخت معاش تقریباً ۲۷۰۰۰ متخصص مراقبت های صحی که تقریباً ۱۰۰۰۰ نفر از آنها زن هستند، حمایت می‌کنند. 

با این حال، نیازهای مراقبت های صحی در افغانستان هم‌چنان در حال افزایش است. 

هشدار اخیر که توسط سازمان جهانی صحت صادر شده است، بر ضرورت افزایش سرمایه گذاری در ارائه خدمات صحی در افغانستان تاکید می‌کند، و از دهه‌ها سرمایه گذاری انجام شده توسط جامعه بین‌المللی استقبال می‌کند. 

در دو سال گذشته، تمویل صندوق امانی بازسازی افغانستان و تسهیلات مالی جهانی از طریق بانک جهانی، بانک انکشاف آسیایی، یونیسف و سازمان جهانی بهداشت، صلیب سرخ افغانستان را قادر ساختند تا سیستم صحی را سرپا نگه‌دارند. اما این یک راه حل بلند مدت نیست. 

در حالی‌که سازمان‌های بشردوستانه نقش حیاتی ایفا می‌کنند، نمی‌توانند جایگزینی برای یک سیستم بهداشت عمومی با عملکرد خوب باشند. برای حصول اطمینان از این‌که میلیون‌ها کودک افغان سالم رشد می‌کنند، افغانستان به یک سیستم مراقبت صحی نیاز دارد که نیازهای آنها را برآورده کند.

ساره رسولی

خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#