دخترانی که از رفتن به مکتب‌ها و دانش‌گاه‌ها منع شده اند، از وضع بد روحی و روانی رنج می‌برند

30 سنبله 1402

ab4935c3-944a-46ce-9423-c0faa6e540b0.jpg

با روی‌کار آمدن طالبان درب مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته گردید، بعد از مدتی به دختران اجازه رفتن به دانش‌گاه‌ها داده شد؛ اما بعد از چند ماه با دستور سرپرست جدید وزارت تحصیلات عالی طالبان با بهانه‌ی این که طرح تحصیلی جدیدی روی دست دارند درب دانش‌گاه‌ها را نیز بستند.

دختران افغان که تنها امید‌شان برای ادامه زندگی و دست‌یافتن به آرزو‌های‌شان رفتن به مکتب و ادامه تحصیل بود از وضع بد روحی رنج می‌برند. یکی از دختران معترض که نخواست اسمی از آن برده شود  می‌گوید: "هیچ کس در هیچ جای افغانستان امنیت روحی و فزیکی ندارد".

طبق گزارش سازمان ملل دختران نوجوان از افسردگی و افکار خودکشی رنج می‌برند. سازمان عفو بین الملل نیز می‌گوید آینده هزاران دختر در افغانستان به خطر افتاده.

مریم که دانش‌آموز صنف دهم مکتب است می‌گوید: بعد از بسته‌شدن مکتب‌ها وضع روحی خوبی ندارم؛ با وجود این که از آموزش آنلاین استفاده می‌کنم اما با دیدن دوست‌هایم که به انترنت و این نوع آموزش‌ها دسترسی ندارند ناراحت می‌شوم.

این ها در حالی است که بیش از   ۷۰۰ روز از  بسته ماندن درب مکتب‌ها گذشته است اما هیچ اقدام عملی برای باز شدن آن صورت نگرفته است.

راتبه نایبی
خبرگزاری‌پگاهPagahNews#