یوناما: طالبان از شکنجه به عنوان ابزاری برای اعتراف استفاده می کنند

30 سنبله 1402

8c35d278-2584-4d29-ad86-2b0b744749a4.jpg

دفتر نماینده گی سازمان ملل متحد در افغانستان ( یوناما ) دیروز ( چهار شنبه، ۲۹ سنبله )، گزارش تازه‌ی خود را با عنوان « رفتار با باز‌داشت‌ شده‌گان در افغانستان » منتشر کرد. در این گزارش ذکر شده است که طالبان از «شکنجه»  به عنوان ابزاری به جای تحقیقات استفاده می کنند.  

بر بنیاد این گزارش، یک هزار و ۶۰۰ مورد نقض حقوق بشر در ۱۹ ماه گذشته در ۲۹ ولایت افغانستان، ثبت شده که ۱۱ فیصد آن بالای زنان اعمال شده است.  

ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ی گفته است:« روایت های شخصی، ضرب و شتم، شوک الکتریکی، شکنجه با آب و رفتار های ظالمانه و تحقیر آمیز هم‌راه با تهدید ها علیه افراد و خانواده های آنها وحشتناک است ».

هم‌زمان با این، بخش زنان سازمان ملل متحد با هم‌کاری سازمان بین الملی مهاجرت( IOM )، نیز گزارش تازه‌ی را به نشر رسانده که در جریان ۳ ماه گذشته، از ۶۰۰ زن به شکل حضوری و آنلاین در ۲۲ ولایت افغانستان مصاحبه شده است.  

در این گزارش به وضیعت زنان، زیر سلطه طالبان پرداخته شده و در آن ذکر شده است که زنان افغانستان به علت محدودیت های فزاینده و سخت‌گیرانه، دچار مشکلات روحی و مالی شده است. بر مبنای این گزارش، زنان در افغانستان زنده‌گی شان را مانند «زندانیان» توصیف نموده و گفته اند که در ناامیدی بسر می برند.  

گفتنی است که طالبان از زمان تسلط شان ( ۱۵ اگست ۲۰۲۱ ) طی ۵۰ فرمان جداگانه زنان را به گونه کامل از جامعه حذف نموده اند. 

با این حال، طالبان این نوع گزارش ها را رد نموده و گفته اند که سازمان ملل، دست به پروپاگند ( تبلیغات ) علیه طالبان زده و هیچ یک از این گزارش ها صحت ندارد.  

یلدا افغان‌زاده
خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#