افغانستان ماهانه، بیش از ۸۰ هزار متر مربع قالین به بازار های جهان صادر می کند

27 سنبله 1402

30643b92-35ab-48c5-9258-19835a904c3a.jpg

اتحادیه‌ی تولید کنندگان و صادر کنندگان قالین، در زون غرب کشور می گویند که ماهانه ۸۰ هزار متر مربع قالین، به بازار های جهانی صادر می شود و میزان صادرات قالین نظر به سال های گذشته افزایش چشم گیری یافته است.

با این حال، مسؤلان این اتحادیه می گویند که به شکل مستقیم به بازار های جهانی دسترسی ندارند؛ بلکه قالین افغانستان از طریق پاکستان به بازار های کشور های اروپایی و آمریکایی فرستاده می شود.

محمد رفع نادری، رئیس اتحادیه تولید کنندگان قالین در زون غرب، می گوید:« بررسی که در سال ۱٤۰۲ صورت گرفت گفته می شود در حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار متر مربع قالین به کشور های خارج صادر می شود ». به گفته نادری، صادرات قالین افغانستان، از طریق پاکستان به انگلستان، امریکا، کانادا و دیگر کشور های اروپایی و بعضی از کشور های آسیایی صورت می گیرد.

در همین حال، رئیس صنعت و تجارت هرات می گوید که در اواخر روند صادرات قالین به بیرون از کشور بهتر شده است و برای بهبود صنعت قالین و صادرات آن به بازار های جهانی تلاش های زیادی جریان دارد.

این در حالی است که روزانه در هرات هزاران فروشنده و تولید کننده قالین مصروف این صنعت قدیمی هستند و امیداور اند تا بتوانند در آینده تولید خود را به شکل مستقیم به بازار های جهانی به فروش برسانند.

تبسم خالقی
خبر گزاری‌پگاه-PagahNews#