علت تنش های مرزی، حضور پناه‌گاه تی تی پی در خاک افغانستان است - اکپسرس تربیون 

27 سنبله 1402

2bfe6cbe-2893-41c0-8c29-d47ff86bb756.jpg

رسانه اکسپرس تریبون پاکستان دیروز شنبه ( ۲۵ سنبله )، به نقل از مقامات پاکستانی گزارش می دهد که در عقب باز شدن “ گذرگاه مرزی تورخم “ هدف بزرگی نهفته است. در ( ششم سپتامبر ) زمانی که درگیری مرزی بین طالبان افغانستان و مرزبانان پاکستانی رخ داد، بلافاصله هر دو جناح هم دیگر را متهم به ساخت پاس‌گاه مرزی نمودند. 

پاکستان مدعی شد که طالبان در حال ساخت یک پاس‌گاه جدید در خاک پاکستان هستند، در نقطه مقابل طالبان افغانستان نیز ادعا کردند که یک پاس گاه قدیمی در خاک خودشان ( افغانستان )را ترمیم می کنند. آنچه در پشت زمینه این درگیری مرزی نهفته است، حضور پناه‌گاه های امن تحریک طالبان پاکستان ( تی تی پی ) در خاک افغانستان می باشد که منجر  به مسدود شدن “گذرگاه تورخم “ شده است. 

این رسانه گزارش داده است که پس از بسته شدن “ گذرگاه تورخم “ در ( ششم سپتامبر ) طالبان افغانستان در نتیجه تماس های مکرر، با مقامات پاکستان خواهان باز گشایی این گذرگاه شدند. 

مقامات پاکستان نیز برای عملی شدن اهداف شان، این مرز را به روی مسافرین و بازرگانان باز نمودند. آنچه در عقب این تصمیم نهفته است به اقدام های جدی  علیه «تی تی پی» از سوی طالبان افغانستانی بر می گردد.  

به اساس گزارش اکسپرس تریبون، مقامات پاکستان  برای بازگشایی “ گذرگاه مرزی تورخم ” از طالبان افغانستان برای عقب نشینی «تی تی پی» از مناطق مرزی تعهد گرفته طالبان افغانستان نیز متعهد به متقاعد ساختن «تی تی پی» شده است.  

این در حالی است که پس فروپاشی نظام جمهوریت در ( ۱۵ اگست ۲۰۲۱ ) و تسلط دوباره طالبان بر افغانستان نگرانی ها از ساخت پناه‌گاه های امن هراس افگنان در خاک افغانستان وجود دارد؛ اما طالبان افغانستان همواره اطمینان داده اند که به هیچ گروهی اجازه استفاده از خاک افغانستان به منظور فعالیت های تروریستی علیه سایر کشور ها را نمی دهند.  

یلدا افغان‌زاده
خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#