هفته‌ی خونین برای نظامیان پیشین، چی سرنوشتی در انتظار آنان است  

23 سنبله 1402

288ee417-26a0-43f4-bff0-bb22aafa81e1.jpg

در روز های اخیر منابع محلی، از قتل های هدف‌مند «نظامیان پیشین» توسط طالبان در ولایت های “ پروان و تخار “ گزارش داده اند.   

در جریان این هفته،” پروان “ شاهد دو مورد قتل بوده، چنانچه به تازه گی طالبان به خانه‌ی فردی به اسم «عبدالنظیر» برادر «عبدالجمیل تتمدره»، فرمانده پیشین جهادی و یک تن از اعضای حزب “ جمیعت اسلامی “ یورش برده و  پس از دست‌گیری و شکنجه او را تیرباران نموده اند.  

این رویداد حوالی ساعت ۱۱ سه شنبه شب ( ۲۱ سنبله )، در ر‌وستای « تتمدره » درحومه های شهر چاریکار - مرکز پروان - رخ داده و جسد فرد مقتول دیروز چهارشنبه ( ۲۲ سنبله )، به خانواده اش سپرده شده است و علت قتل این شخص تا اکنون روشن نشده و طالبان نیز سکوت اختیار کردند.  

در رویداد دیگر به روز دو شنبه ( ۲۰ سنبله )،” محمد یوسف “ یک تن از اعضای ویژه نیرو های وزارت داخله حکومت پیشین،  در روستای «پل متک» شهر “ چاریکار “با پدرش یک جا از سوی طالبان تیرباران شد. در نتیجه این رویداد،” یوسف “ کشته و پدرش از ناحیه شکم و پا زخمی شد.  

به گفته نزدیکان یوسف، پس از فروپاشی نظام جمهوریت و تسلط دوباره طالبان در ( اگست ۲۰۲۱ )، وی ترک پیشه نموده و مشغول باغ‌داری در روستای شان بود. 

در گوشه‌ی دیگر افغانستان،” تخار “ نیز شاهد قتل یک نظامی پیشین بود. “حیات الله “ یک تن از فرماندهان خیزش های مردمی در منطقه «بادام دره» شهر تالقان -مرکز تخار - به روز سه شنبه ( ۲۱ سنبله )، از سوی استخبارات طالبان تیرباران شد. 

پس از وقوع این رویداد، عبدالمبین صافی، سخن‌گوی فرماندهی امنیه‌ی تخار،  با رد این رویداد گفت که افراد آنان در پیوند به این رویداد دست ندارند.  

با این حال در گزارشی که سازمان ملل متحد به نشر رساند، ۲۱۸ مورد قتل نظامیان پیشین توسط طالبان به گونه‌ی «فرا قانونی » ثبت شده؛ اما ذبیح الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان گفته است که این رویداد ها ناشی از «خصومت های شخصی» بوده است.   

این در حالی است که طالبان، پس از ورود شان با اعلام فرمان «عفو عمومی» برای مردم اطمینان دادند که می توانند در کشور شان بدون این که خطری تهدید شان کند زنده گی کنند؛ اما ظاهرا این فرمان تا اکنون جنبه عملی پیدا نکرده است. 

یلدا افغان‌زاده
خبرگزاری‌پگاه- PagahNews#