اختلافات مرزی پاکستان و افغانستان

21 سنبله 1402

174a353e-19cf-41cb-b269-3f68614faa2f.jpg

پاکستان می‌گوید، که نیروهای طالبان در بحث اختلافات مرزی، «ساختار غیرقانونی» دارند. دولت پاکستان روز دوشنبه گفت که طالبان با ساختن یک «ساختار غیرقانونی» تلاش کرده تا به قلمرو این کشور تجاوز کند و نیروهای طالبان  را به تیراندازی در حادثه‌ای که هفته گذشته، منجر به بسته شدن گذرگاه مرزی “تورخم” شد، متهم کرد. 

گذرگاه مرزی “تورخم” بین کشورهای همسایه روز چهارشنبه هفته گذشته، پس از درگیری میان نیروهای دو طرف، به روی صدها لاری مملو از کالا و هزاران مسافر  مسدود شده است. 

وزارت امور خارجه طالبان از بسته شدن مرز انتقاد کرده و گفته است که نیروهای امنیتی پاکستان زمانی‌که در حال تعمیر یک پاسگاه امنیتی در نزدیکی مرز بودند، به سوی نیروهای طالبان شلیک کرده‌اند. 

ممتاز زهرا بلوچ، سخن‌گوی وزارت خارجه پاکستان در واکنش به این حادثه گفته است که این رویداد مربوط به ساختن پاسگاه امنیتی توسط دولت افغانستان به رهبری طالبان در داخل خاک پاکستان است که حاکمیت این کشور را نقض کرده است. 

زهرا بلوچ افزوده است که روز چهارشنبه، زمانی‌که نیروهای طالبان از ساخت تأسیسات "غیرقانونی" منع شدند، به‌جای حل مسالمت‌آمیز، تیراندازی کردند و پاسگاه‌های نظامی پاکستان را هدف قرار دادند، همچنان به زیرساخت‌های گذرگاه “تورخم” آسیب رساندند.

این درحالی‌ است که وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ی نگرانی خود را از افزایش حملات در پاکستان ابراز کرده و از مقامات طالبان خواست که از استفاده خاک افغانستان علیه سایر کشورها جلوگیری کنند. دولت طالبان استفاده از خاک افغانستان علیه سایر کشورها را رد می‌کند و می‌گوید، امنیت پاکستان یک موضوع داخلی پاکستان است.

ساره رسولی
خبرگزاری‌پگاه-PaghaNews#