دفتر مبارزه با موارد مخدر سازمان ملل: قاچاق متامفتامین افزایش چشم‌گیر داشته است

20 سنبله 1402

7d44acf7-a184-4fb2-b412-f1c89a178698.jpg

بر بنیاد گزارش تازه‌ی دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد، که دیروز یک شنبه ( ۱۹ سنبله ) به نشر رسید، قاچاق “متامفتامین” ( شیشه و کریستال ) در افغانستان و کشور های اطراف آن افزایش یافته است.  

در این گزارش ۶۰ صفحه‌ی، تحت عنوان “درک تولید غیر قانونی متامفتامین در افغانستان“ ذکر شده که در جریان پنج سال اخیر قاچاق “متامفتامین“ ۱۲ درصد افزایش یافته، چنانچه مقدار کشف شده این مواد از ۲٫۵ تُن در سال ۲۰۱۷ به ۲۹٫۷ تُن در سال ۲۰۲۱ رسیده است.  

غاده ولی، مدیر اجرایی دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد می گوید:« افزایش قاچاق متامفتامین در افغانستان و منطقه حاکی از تغییر قابل توجهی در بازار مواد مخدر غیر قانونی است و توجه فوری ما را می طلبد ».

آنچه در این گزارش برجسته شده این است که منشأ تولید “متامفتامین“ افغانستان بود و از این جا به سایر کشور ها از جمله اتحادیه اروپا، خاور میانه، جنوب شرق آسیا و شرق افریقا قاچاق شده است.  

در این گزارش همچنان ذکر شده است که هم‌زمان با ممنوعیت کشت مواد مخدر در افغانستان به اساس حکم هبت الله آخند زاده رهبر طالبان، قاچاق مواد مخدر کاهش یافته؛ اما قاچاق “متامفتامین“ افزایش « چشم‌‌گیر » داشته است.  

با این حال، عبدالمتین قانع، سخن‌گوی وزارت داخله طالبان در واکنش به این گزارش گفته است که آنان ۶۴۴ کارخانه و ۱۲ هزار جریب زمین مملو از مواد مخدر را تخریب نموده اند.   

گفتنی است که “متامفتامین“ از گیاه « افدرا » ساخته شده و بخش عمده آن در افغانستان موجود می باشد. در کنار این گیاه قرص های سرماخورده گی و مواد  شیمیاوی نیز می تواند برای تولید این مواد استفاده شود که به مراتب کارآمد تر است. 

یلدا افغان‌زاده
خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#