منتقل شدن تمنا زریاب پریانی،یک‌ تن از معترضان اهل افغانستان به شفاخانه‌ی در آلمان 

19 سنبله 1402

tamana.jpg

زرمینه پریانی،خواهر تمنا زریاب پریانی در نُهمین روز اعتصاب غذایی او و شماری دیگر از فعالان حقوق زن، در شهر “ کلن “ آلمان گفته است که خواهرش( تمنا ) همراه با یک متعرض دیگر بنام” نظام” به شفاخانه منتقل شده اند.

زرمینه پریانی عصر روز شنبه( ۱۸سنبله ) ویدیویی را در صفحه “ فیس بوک “ خود منتشر کرده که نشان می دهد، ماموران صحی در حال رسیده گی به وضیعت سلامتی خواهرش است.


تمنا زریاب پریانی با شماری دیگر از فعالان زن نه روز پیش اعتصاب غذایی ۱۲ روزه خود را به علت  بی توجهی جهان به وضعیت زنان افغانستان آغاز کردند. آنان خواستار به رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی( تبعیض جنسیتی ) در افغانستان و توقف حمایت مالی و سیاسی از طالبان هستند. با این حال، شماری از  شهروندان افغانستان ساکن در آلمان، در حمایت از متعرضان در شهر” کلن “ آن کشور تجمعی نیز برگزار کرده بودند. در روز های گذشته شماری از زنان معترض اهل افغانستان در سایر کشور های جهان نیز اعلان کردند که در همبستگی با معترضان زن در آلمان اعتصاب غذایی می کنند.

این در حالیست که تمنا زریاب پریانی، یکی از بنیان‌گذاران” جنبش اعتراضی زنان افغانستان “ علیه طالبان، پس از به دست آوردن مجدد قدرت توسط این گروه در ( اگست ۲۰۲۱ ) بود. به این علت ، به تاریخ ( ۲۹ جدی ۱۴۰۰ )، استخبارات طالبان به آپارتمان خانوادۀ او یورش برده، او و سه خواهرش را دستگیر کردند و آنان  را ۲۶ شبانه ‌روز در بازداشت‌گاه نگه داشتند. به این ترتیب، بعد از رهایی آنها از بازداشت‌گاه، طالبان همه آن ها را ممنوع‌الخروج کردند. 

با این حال، والدین پریانی تصمیم گرفتند که افغانستان را ترک کنند. پس از تلاش‌ های بسیار، خانواده پریانی با موفقیت خود را به‌گونۀ قاچاقی به پاکستان رساند و اکنون در آلمان پناهنده شده و در آنجا صدای خود را بلند کرده و به ‌مبارزه علیه طالبان ادامه می‌دهند.

نبیلا نوری 
خبرگزاری پگاه-pagahnews#