یک نظامی پیشین  پس از دو روز حبس در کاپیسا از سوی طالبان به‌قتل رسید

18 سنبله 1402

48eaa558-d4fb-4c63-841b-f98a47de4d56.jpg

یک منبع محلی در کاپیسا می‌‌گوید که طالبان یک نظامی پیشین را پس از دو روز زندانی در این ولایت، کشته‌اند.

منبع که نخواست اسمی از آن برده شود گفته است که این نظامی پیشین “ محمد اکبر “ نام داشته و طالبان او را روز جمعه ( ۱۷ سنبله)، به قتل رسانده‌ اند. این منبع می‌افزاید که طالبان” اکبر “ را شب چهارشنبه ( ۱۵  سنبله )، از خانه‌اش در روستای "علی خیل" از مربوط های مرکز کاپیسا بازداشت کرده بودند.

گفتنی‌ است که این شخص  یکی از افسران ارتش حکومت پیشین بود و پیش از این نیز، سه بار از سوی طالبان به اتهام هم‌کاری با جبهه‌‌ های مسلح ضد این گروه بازداشت و زندانی شده بود؛ ولی منبع تاکید بر این دارد که این نظامی پیشین با هیچ گروهی در ارتباط نبوده و به خاطر فرمان عفو عمومی طالبان در کشور به‌ سر می‌برد.

 این در حالی است که بازداشت، شکنجه و قتل نظامیان و کارمندان حکومت پیشین از سوی طالبان مورد تازه‌ای نیست. اضافه بر این شماری از نظامیان پیشینی که در کشور به‌سر می‌برند از امنیت خود در هراس بوده و از جامعه‌ی جهانی خواهان اند تا  به امنیت آنان توجه صورت گیرد. این نظامیان می‌گویند:« این‌گونه قتل‌ها آنان را متأثر کرده و مجبور به ترک وطن می‌کنند ».

صرف نظر از آنچه گفته شد پیش از این، سازمان‌های حقوق بشری از بازداشت، شکنجه و قتل نظامیان حکومت‌ پیشین از سوی طالبان ابراز نگرانی کرده و آنان را به دست‌داشتن در قتل نظامیان پیشین متهم نموده اند ؛ اما همواره این اتهامات از سوی طالبان رد شده و آنان ادعا می کنند که متعهد به فرمان عفو عمومی هستند.  

فرخنده لنگر 
خبرگزاری پگاه-pagahnews#