کودکان کار، قربانیان اصلی فقر در افغانستان

18 سنبله 1402

0f51ffca-dd45-4099-8467-8043539e17fc.jpg

افغانستان کشوری است که ۵۴ درصد مردم آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند و کودکان افغان از جمله قربانیان اصلی این وضعیت  بد اقتصادی هستند. در این میان “ کابل” از جمله شهرهایی است که بیش‌ترین تعداد کودکان کار را در خود جا داده است.

بر اساس آمار وزارت کار و امور اجتماعی شمار کودکان کار در افغانستان نزدیک به ۳.۷ میلیون رسیده است و تقریبا ۲.۱ میلیون کودک که در رده سنی ۵ تا ۱۷ سال قرار دارند، مصروف کارهای شاقه اند.

علی کودک ده ساله‌ای است که از ۷ سالگی در خیابان‌های شهر کابل دست‌فروشی می‌کند او می‌گوید:« بعد از این که پدرم را از دست دادم مجبور هستم که از هفت صبح تا هشت شب کار کنم تا برای خانواده خود غذا تهیه کنم ». به مانند علی صد‌ها کودک دیگر نیز در این شهر مشغول کار‌های شاقه هستند و این کودکان در داش‌های خشت‌پزی، جمع کردن آشغال‌ها و دست‌فروشی مشغول به کار هستند.

کودک بودن در افغانستان سخت و دشوار است، در سنی که باید این کودکان مشغول بازی‌های کودکانه و درس باشند مجبور به انجام کار‌های شاقه هستند.

سازمان حمایت از کودکان گفته است که اگر از هر خانواده تنها یک کودک به کار فرستاده شود، بیش از یک میلیون کودک در افغانستان شاغل هستند.

این‌ها در حالی است که حکومت طالبان این آمار‌ها را غیرواقعی خوانده است؛ اما با توجه به وضعیت بد اقتصادی پس از سلطه‌ای گروه طالبان  و گزارش‌هایی که سازمان ملل نشر کرده است، شمار کودکان کار در افغانستان افزایش خواهد یافت.

راتبه نایبی
خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#