طالبان به رسانه‌ها هشدار داده است تا از نشر گزارش‌ های ضد منافع نظام خود‌داری کنند

17 سنبله 1402

aea84329-c18e-42be-a8be-dc0a2fb7f499.jpg

وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان به رسانه ‌ها هشدار داده‌است که از نشر هرگونه گزارش و برنامه‌ی که مخالف با منافع آنان باشد، جدا خود‌داری نمایند.

ملاخیرالله خیرخواه، وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان به خبرنگاران هشدار داده‌است که در چوکات «شریعت اسلام » فعالیت نموده، و از نشر هرگونه محتوایی که مخالف با منافع طالبان باشد، جلوگیری‌ کنند.

وزیراطلاعات و فرهنگ طالبان، هم‌زمان با این، یک رادیوی محلی را بنام «صدای شریعت» در مرز با تاجیکستان برای تبلیغ برنامه و اهداف این‌ طالبان،  تاسیس‌ کرده ‌است. این مقام طالبان، می‌گوید که قرار است «رادیو صدای شریعت» در مورد موضوعاتی مانند فعالیت‌های طالبان و مسایل دینی نشرات داشته باشد.  

در همین مورد یکی از آگاهان سیاسی می‌گوید که با تاسیس این شبکه‌ی رادیویی طالبان تلاش دارند تا ایده‌های افراطی دینی خود را که در مدرسه‌های پاکستانی فرا گرفته‌ اند در میان شهروندان تاجیکستانی که در شهرهای هم‌مرز با افغانستان زندگی می‌کنند، ترویج دهند. طالبان نه تنها محدودیت ‌های شدید بر فعالیت‌ رسانه‌های داخلی وضع کرده‌اند؛ بلکه هرگونه فعالیت های خبرنگاری و روشن‌ فکران را در کشور را نیز تحت کنترول دارند. 

گفتنی است که طالبان درکنار این‌که نظارت شدید، نشراتی به رسانه‌های داخلی دارند، شماری از افراد خویش را نیز‌ جهت باز‌بینی محتوای رسانه ‌ها قبل از نشر گماشته‌ اند.

در همین حال، نهادهای حامی خبرنگاران، طالبان را به علت وضع محدودیت‌ بر رسانه‌ها، بازداشت و شکنجه‌ خودسرانه‌‌ی خبرنگاران مورد انتقاد قرار داده و گفته‌اند که خشونت و بازداشت خبرنگاران به شدت افزایش یافته و شماری از خبرنگاران به جرم اطلاع‌ رسانی از دو سال بدین‌ سو در زندان‌های طالبان شکنجه می‌شوند.

آگاهان رسانه‌ای مخالفت شدید  طالبان با آزادی رسانه ‌ها را وابسته به جنایات غیر انسانی دانسته و می‌گویند که هراس طالبان از رسانه‌ها به دلیل این‌ است که جنگ‌جویان آنان در سایه‌ی عفو عمومی، دست به کشتار نظامیان پیشین و افراد ملکی می‌زنند و حقوق اساسی شهروندان خصوصا زنان و دختران را نقض می‌کنند.   

این در حالی است که طی دو سال به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، ده‌ها رسانه‌ی شنیداری، چاپی، آنلاین و تصویری به‌دلیل  محدودیت‌های سخت‌ گیرانه، بازداشت خبرنگاران و مشکلات مالی، از فعالیت بازمانده، تنها رسانه‌هایی که شرایط ایجادشده از طرف گروه طالبان را پذیرفته‌اند، طبق خواست آنان در افغانستان فعالیت می‌کنند.
 
مهریه حیدری
خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#