احتمال عضویت اتحادیه آفریقا به گروه G-۲۰

17 سنبله 1402

012ff3cc-74c9-421e-a563-632171f29793.jpg

گروه G-۲۰ ، متشکل از ثروتمند ترین و قدرتمند ترین کشورهای اقتصادی جهان، به اتحادیه آفریقا عضویت خواهد داد. 

یک مقام ارشد دولتی از آفریقای جنوبی که یکی از اعضای گروه G-۲۰ است، گفته است که القای اتحادیه آفریقا به این گروه هنوز در حال بحث است؛ اما می‌توان تا روز جمعه این موضوع را تقویت کرد. این مقام آفریقای جنوبی که نخواست نامش قبل از اعلان عمومی این تصمیم فاش شود، گفته است که هنوز این احتمال وجود دارد، این قطع‌نامه لغو شود. هنوز مشخص نیست که آیا این تصمیم در نشست سالانه سران گروه G-۲۰  در “ دهلی نو “ پایتخت هند در آخر هفته اعلان خواهد شد یا خیر. 

دو منبع هندی گفته اند که انتظار می‌رود عضویت اتحادیه آفریقا تنها در سال آینده، زمانی که برزیل ریاست گروهG-۲۰  را برعهده بگیرد، رسمی خواهد شد. 

بر اساس گزارش رسانه های دولتی هند، نارندرا مودی، نخست وزیر هند در نامه‌ی به رهبران گروه G-۲۰  پیش‌نهاد داد که جایگاه عضویت رسمی و دائمی اتحادیه آفریقا در نشست گروه G-۲۰ که در آینده نزدیک در هند برگزار می‌شود، مورد تایید قرار گیرد.

مودی در مقاله‌ی که روز پنج‌ شنبه در روزنامه ‌های هندی و بین‌المللی منتشر شد، نوشت:« ریاست جمهوری ما نه تنها شاهد بزرگترین مشارکت کشورهای آفریقایی بوده است، بلکه برای عضویت اتحادیه آفریقا به عنوان عضو دائمی گروه G-۲۰  نیز تلاش کرده است ».

این درحالیست، که آفریقای جنوبی از پذیرش اتحادیه آفریقا حمایت کرده است؛ ولی از اظهار نظر فوری پیش از اجلاس این گروه در دهلی، خودداری کرده اند. 

وینسنت ماگونیا، سخن‌گوی ریاست جمهوری آفریقای جنوبی گفت:« ما در حال حاضر تا زمان اعلان رسمی یا ارسال اجلاس اظهار نظر نخواهیم کرد ».

کشورهای دیگر از جمله آلمان، برزیل، آفریقای جنوبی و کانادا نیز از عضویت اتحادیه آفریقا به این گروه حمایت کرده ‌اند.

قابل ذکر است که گروه G-۲۰  در حال حاضر شامل ۱۹ کشور و اتحادیه اروپا است. اعضای آن حدود ۸۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی، بیش از ۷۵ درصد تجارت جهانی و حدود دو سوم جمعیت جهان را تشکیل می دهند. 

ساره رسولی
خبرگزاری‌پگاه- PagahNews#