احتمال تغییر نام هند به بهارات در نشست رهبران “ G-۲۰ ” 

17 سنبله 1402

2ea3ac51-22ee-459a-9bd8-461ce0d5c747.jpg

دولت هند به رهبری نارندا مودی، نخست وزیر این کشور در دعوت نامه هایش برای یک مهمانی شبانه در دهلی نو، هند را «بهارات» نامیده است. در این دعوت ها از دروپادی مورمو،رئیس جمهور هند به عنوان «رئیس جمهور بهارات» نام برده شده است. بهارات نام هندی «هند» است و منتقدان استفاد‌ه از آن را به عنوان آخرین نشانه یک فشار ملی گرا برای این کشور میدانند.

برعلاوه موهان باگوات، رئیس سازمان ملی گرایان هند و راشتریا سویامسواک سانگ، یک عضو ارشد حزب حاکم “ بها اتیا جاناتا “ به رهبری مودی، در یک سخن‌رانی گفت که باید به جای هند از کلمه «بهارات» استفاده شود.

از سوی دیگر، دو ماه پیش، ائتلاف احزاب مخالف پیش‌رفت از انتخابات عمومی هند در بهار  ۲۰۲۴ نام خود را «هند» نامیدند، بنابرین تمرکز بر تغییر نام این کشور به بهارات نیز ممکن است تا حدی به این دلیل باشد.

راویند کائو تاریخ نویس هند گفته است:« حزب حاکم در تلاش است تا با یافتن نام دیگر مقابله کند؛ اما هند قبلا یک نام دوگانه دارد که در قانون اساسی ذکر شده است ». 

این درحالی است که پس از انتشار تصاویر دعوت نامه، موضوع تغییر نام هند به یک بحث داغ در شبکه های اجتماعی تبدیل شده است. پیش از این پرونده های قضایی برای تغییر نام هند به بهارات در دادگاه عالی این کشور تشکیل بود؛اما دادگاه این کشور  تا اکنون از ورود به این جنجال خود داری کردند. با این حال، تا حالا هیچ منبع دولتی بررسی تغییر نام رسمی هند را تایید نکرده است.

قابل ذکر است  که هند در تاریخ نهم و دهم ماه  جاری میزبان نشست سران کشور های بزرگ اقتصادی جهان (۲۰-G) باشد.

نبیلا نوری 
خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#