هوش مصنوعی و ساخت نسخه‌ی رباتیک انسان

15 سنبله 1402

4da4aa2b-96e3-4267-9845-d7dc33a97d82.jpg

در سال ۱۹۶۵ دانشی به نام هوش مصنوعی( AI )  ابداع گردید. این دانش که یک زیر مجموعه از علوم کامپیوتر است بر هوش ماشینی تمرکز دارد و منظور از آن هوشِ به جز هوش انسان است.

جان مک کارتی، دانشمند علوم شناختی و کمپیوتر، عبارت “ هوش مصنوعی “ را برای اولین‌بار به کار برد؛ اما حالا این علم وارد مرحله‌‌ی جدیدی از خود شده است تا آنجا که دانشمندان ادعا می‌کنند که قادر به ساخت نسخه رباتیک کسانی که دوست‌شان داریم، پس از مرگ آن‌ها ممکن خواهد بود. 

دانشمندان سوئدی باور دارند که “هوش مصنوعی” می‌تواند برای ایجاد نسخه کاملا هوشیار افرادی که دوست‌شان داریم پس از مرگ آن‌ها استفاده شود. این دانشمندان به دنبال داوطلب‌ های هستند که بخواهند بستگان درگذشته‌ی خود را برای این بررسی پیش‌نهاد دهند. آن‌ها از “ هوش مصنوعی “ برای بازسازی صدای افرادی که از دنیا رفته اند، استفاده خواهند کرد.

دکتر میچیو کاکو باور دارد که به‌زودی قادر به بارگذرای ذهن خود روی ماشین ها خواهیم بود و این کار به ما اجازه می‌دهد پس از مرگِ کسانی که دوست‌شان داریم با آن‌ها صحبت کنیم. این ماشین خاطرات شخصیت افرادی را که به همان صورتی که در زندگی بوده اند، در بر خواهد داشت.

بیل گیتس، بنیان گذار شرکت  مایکروسافت در مورد “ هوش مصنوعی “ می‌گوید:« از دیدن این پیش‌رفت عظیم در هوش مصنوعی هیجان زده هستم. این فناوری بسیاری از معادلات پیشین جهان را تغییر می‌دهد و پتانسیل بزرگی برای ایجاد تغییر در همه صنایع و طرز فکر ما را دارد». او تاکید کرد که اگر “ هوش مصنوعی “  در زمینه بهداشت و آموزش به کار گرفته شود نتایج فوق‌العاده‌ای به همراه خواهد داشت.

این ها در حالی است که صد ها دانشمند و شخصیت های جهانی در یک نامه خواستار متوقف کردن “ هوش مصنوعی “ شده اند. چهره‌های آشنایی مانند ایلان ماسک، مالک شبکه اجتماعی X، استیو وزنیاک و بنیان گذار اپل امضا کنندگان این نامه هستند و نسبت به خطرات هوش مصنوعی برای نوع بشر هشدار داده اند.

راتبه نایبی
خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#