تلاش های کمیسیون تماس با شخصیت ها؛ نورستانی به دعوت طالبان به کشور  بازگشت 

15 سنبله 1402

eeb32833-c0c3-4c78-b7a2-de918d3890a8.jpg

احمد یوسف نورستانی، رئیس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات پس از چاشت دیروز سه ‌شنبه ( ۱۴سنبله) به دعوت طالبان از طرف” کمیسیون تماس با شخصیت های افغان “ دوباره به افغانستان برگشته است.

نورستانی در بخش های مختلف دولتی از جمله سخن‌گوی ریاست جمهوری، والی ولایت  هرات، وزیر آبیاری و منابع آبی محیط زیستی و معاونیت وزارت دفاع ایفاء وظیفه نموده است. او بعد از اتمام وظیفه اش در کمیسیون مستقل انتخابات، از طرف مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری، به “ اتهام سوء استفاده از صلاحیت ها “ به پیش از یک سال زندان و پرداخت ۱ میلیون افغانی جریمه محکوم شد؛ اما این حکم برای نورستانی که در آن زمان عضو مجلس سنا بود، اجراء نشد. در زمان جمهوریت نورستانی هم‌چنان از طرف “دادگاه فدرال آمریکا” به جرم دزدی از بودجه عمومی به ۶ ماه حبس خانگی مجرم شناخته شد و باید سه سال تحت نظارت قرار می گرفت.

با این حال بازگشت وی پرسشی را در افکار عموم خلق نموده است که طالبان چگونه به استقبال متهمان فساد علاقه دارند، در حالی‌که ادعا های مبنی به مبارزه با فساد دارند.

گفتنی است که طالبان تلاش دارند تا مقام های سابق جمهوری را به افغانستان دعوت کنند. سایر اشخاص از جمله فاروق وردک “ وزیر پیشین  معارف ” ،امان الله غالب رئیس‌ پیشین ” شرکت برشنا “ نیز دوباره به کشور برگشته اند و با طالبان یکجا شده اند. در زمانی که وردک، وزیر معارف بود اتهاماتی مبنی بر وجود مکاتب و آموزگاران خیالی مطرح شده بود. چنانچه  "سیگار"، - بازرس ویژه امریکا - در سال ۲۰۱۵ او را به اختلاس میلیون ها دالر متهم کرده بود. 

امان الله غالب ریس سابق” شرکت برشنا شخصیت دیگری که پس از اینکه به کشور برگشت به دیدار امیرخان متقی، وزیرخارجه طالبان رفت. 

 در نوار ویدیویی که در شبکه های اجتماعی به نشر رسید نشان داده می شد که  غالب با چهره خوشحال پیش‌نهاد مسدود کردن فیس بوک را به طالبان می‌دهد، به گمان این که اگر شبکه اجتماعی فیس بوک بسته شود امنیت تامین می‌ شود؛ زیرا بیش‌تر فساد از این شبکه منشاً می گیرد. در آن زمان جیلانی فرهاد، سخن‌گوی پیشین دولت جمهوری افغانستان، غالب را به فساد و ناتوانی در بخش « مدیرت برق » متهم کرد. فرهاد در فیس‌بوک مدعی شده بود که غالب در زمان ریاست  شرکت برشنا، پول های هنگفت را به بهانه تخریب نشدن “ پایه های برق “ به طالبان باج میداد و همین باعث شد تا ماشین های جنگی طالبان  تقویت شود.  

قابل ذکر است که “ کمیسیون تماس با شخصیت های افغان “ که در رأس  آن شهاب الدین‌ دلاور، وزیر معادن طالبان قرار دارد در اعلان خبر بازگشت شخصیت ها چنین گفته است که از زمان ایجاد “ کمیسیون تماس با شخصیت ها “ تاکنون ۶۵۵ تن از مقام های دولت پیشین به افغانستان برگشته اند. این کمیسیون چند ماه بعد از به قدرت رسیدن طالبان ایجاد شد و شماری از مقام های دولت پیشین که در پرونده های فساد اداری و مالیاتی متهم بودند از طریق “ کمیسیون تماس با شخصیت های افغان “ به کشور دعوت و با استقبال گرم طالبان روبه رو شده اند.  

مسؤلان این کمیسیون اظهار می کنند که امنیت و عزت اشخاصی که به کشور بر می گردند تامین خواهد ‌بود، و برای کسانی‌که احساس خطر می‌ کنند، محافظ استخدام می‌کنند و‌ هم‌چنان کارت معصؤنیت برای شان داده می‌ شود.

این در حالی است که بیش‌تر شخصیت های برگشته از خدمت به وطن و‌ از عزت خویش سخن گفته درحالی‌که بیش‌ترین آنان متهم به دزدی و خیانت در افغانستان بوده و پس فروپاشی نظام جمهوریت در ( اگست ۲۰۲۱ ) از کشور فرار کردند. 

مهریه حیدری
خبرگزاری‌پگاه-‏PagahNews#