اعتصاب غذایی فعالان حقوق زن؛ آپارتاید جنسیتی را به رسمیت بشناسید

14 سنبله 1402

ce828d89-5cc9-45d1-a327-35b55f796060.jpg

اعتصاب غذایی فعالان حقوق زن در شهر”کلن “ آلمان وارد پنجمین روز خود شد.  

شماری از فعالان حقوق زن به روز جمعه ( ۱۰ سنبله )، در اعتراض به بی توجهی جهان به وضیعت زنان در افغانستان، دست به اعتصاب غذایی زده و قرار است تا ۱۲ روز دیگر ادامه داشته باشد. 

تمنا زریاب پریانی فعال حقوق زن و یک تن از اشتراک کننده گان این اعتصاب، شب گذشته ( ۱۳ سنبله )، در یک پیام X نگاشته است:« سازمان ملل باید محافظه کاری را کنار بگذارد و آپارتاید جنسیتی [ تبعیض جنسیتی ] را به رسمیت بشناسد ».

پریانی در ادامه این پیام گفته است که ملاقات های رسمی و غیر رسمی با زنان در خارج از افغانستان، هیچ چیزی را در زنده گی زنانی که از سوی طالبان« اسیر »شده است، تغییر نمی دهد. 

او هم‌چنان افزوده است که بیشتر شدن سفر های طالبان، دعوت آنان به کشور های مختلف، ارسال پول و به رسمیت نشناختن “ آپارتاید جنسیتی “ آنان را مجبور به دادخواهی نموده است.  آنچه گزارش ها می رساند وضیعت صحی اعتصاب کننده گان وخیم بوده باوجود این هم آنان به ادامه اعتصاب شان تاکید می کنند. 

گفتنی است که تا اکنون سازمان ملل متحد به این اقدام زنان افغان واکنشی نشان نداده است. 

این در حالی است که طالبان پس از تسلط شان در ( ۱۵ اگست ۲۰۲۱ )، محدویت های سخت‌گیرانه‌ی را علیه زنان - از بسته شدن مکاتب و دانش‌گاه ها گرفته تا ممنوعیت حضور در رستورانت ها و پارک های تفریحی - وضع نموده اند.  

یلدا افغان‌زاده 

خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#