برگزاری نشست رائ‌زنی جهت برطرف‌سازی مشکلات افغانستان در لندن 

12 سنبله 1402

da2a62f2-a33d-43b1-a291-836cf5682e9e.jpg

نشستی تحت  عنوان  "بحران نیم قرن و راه نجات"  با گردآمدن فعالان مدنی، خبرنگاران و قشرهای مختلف درباره‌ی افغانستان در لندن برگزار شده است.  

برگزار کنندگان می گوید که هدف این نشست دست یافتن به راه‌حل برای چالش‌های کنونی در افغانستان می باشد. 

حنیف الکوزی، یک تن از برگزار کننده گان بیان داشته‌است:« این نشست سعی برای گفتمان ملی است تا افغان‌ها یکجا شده و یک اجماع میان جامعه و ملت ایجاد شده و گفت‌وگوها با نظام حاکم و گفتمان ملی آغاز شود ». این نشست در حالی برگزار شد که نماینده‌ی طالبان در آن حضور نداشته است. در همین حال، تعدادی از اشتراک کنندگان این نشست خواستار تأمین عدالت در کشور هستند.

ظاهر محسنی، عالم دین و اشتراک کننده در این نشست گفته است: « اگر ما از سوء استفاده، نام اسلام در افغانستان جلوگیری کرده بتوانیم به صلح، عدالت و امنیت دائمی می‌رسیم ».

یکی از کارمندان سازمان‌ملل که در نشست اشتراک داشت تاکید روی ایجاد راه‌کاری  برای واکاوی اوضاع حقوق بشری در افغانستان داشته است.

فروزان رسولی، کارمند سازمان‌‌عفو بین‌الملل بیان داشته است:« یک راه‌کار برای حساب‌دهی ایجاد شود تا  بر اساس آن وضیعت حقوق بشری در افغانستان، موشکافی شود ».

این نشست درحالی برگزار می شود  که کشورهای جهان هم‌واره خواستار حل مسائل نقض حقوق بشری از سوی طالبان در افغانستان بوده و به ایجاد حکومت همه‌شمول تاکید دارند. 

مریم شریفی
خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#