بنیاد نوبل دعوت روسیه، بلاروس و ایران را به مراسم اعلان جوایز سالانه لغو کرد 

12 سنبله 1402

f2dd19ff-abc2-462e-91d3-e979bd0e74d3.jpg

بنیاد”  نوبل”  روز شنبه اعلام کرد که سفرای روسیه، بلاروس و ایران را برای شرکت در مراسم اهدای جوایز نوبل ام‌سال در “ استکهلم “ پایتخت سویدن  دعوت نمی‌کند، و تصمیم قبلی برای دعوت آنان را پس از انتقادات گسترده لغو کرد. سال گذشته، این بنیاد سفرای روسیه و بلاروس را به دلیل تهاجم مسکو به اوکراین کنار گذاشت. 

این بنیاد روز پنجشنبه گفته بود که  و سفرای این سه کشور را برای مراسم اهدای جوایز ام‌سال در ماه ( دسامبر ) دعوت خواهد کرد و اظهار داشت که تلاش می‌کند، حتی کسانی را که ارزش‌های جایزه نوبل را ندارند نیز شامل شود. 

این اعلامیه باعث شد، که رهبران چندین حزب سیاسی سویدن اعلام کنند که این مراسم را تحریم خواهند کرد؛ اما این بنیاد روز شنبه در بیانیه‌ای گفت: «ما واکنش‌های شدید در سویدن را تشخیص می‌دهیم. بنابراین، ما تصمیم داریم استثنای سال گذشته را به طور معمول تکرار کنیم، یعنی از دعوت سفیران روسیه، بلاروس و ایران به مراسم اهدای جایزه نوبل در استکهلم خودداری کنیم». 

قرار است برنده‌گان جوایز این بنیاد در ماه ( اکتوبر ) سال جاری اعلان شود و از جمله شش جایزه نوبل، پنج جایزه آن هر سال پس از یک روند نامزدی در استکهلم اعطا می‌شود. جایزه صلح نوبل نیز در اسلو اعطا خواهد شد  که در آن جشن های جداگانه برگزار می‌شود. 

ساره رسولی

خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#