بازگشایی بازارچه های مشترک میان افغانستان و تاجکستان پس از دو سال 

12 سنبله 1402

ab913eff-cbf4-413a-8fad-4ce7d584a5e0.jpg

در ارتباط سفر امام علی رحمان،رییس جمهور تاجکستان که پس از تسلط دوباره طالبان بر کشور مسدود شده بود، دوباره بازگشایی شدند. بازارچه های مشترک میان دو کشور در ولسوالی های نسی،شغنان،درواز و اشکاشم روز شنبه یازدهم سنبله به روی داد وستد بازگشایی شدند. در مراسم بازگشایی این بازارچه ها مقام های محلی طالبان و میرزا نبات علی شیر خدای بیردی،والی ولایت مختار کوهستان بدخشان تاجیکستان حضور داشته اند.

با این حالیست ، که  مسؤولین محلی در بدخشان می‌گویند ،که بازارچه‌های مشترک در مرز میان افغانستان و تاجکستان که سه سال قبل همزمان با شیوع مرض کرونا به‌روی تاجران محلی دو طرف مسدود شده بود بازگشایی گردید.

معزالدین احمدی، رئیس اطلاعات و فرهنگ بدخشان می‌گوید، چهار بازارچه مشترک که در ولسوالی های بدخشان قرار دارد، محصولات وکالاهای افغانستان و تاجکستان در آن به نمایش گذاشته می‌شود، امروز رسما از سوی مسؤولین محلی دو طرف مرز، بازگشایی گردید. او علاوه کرد ، که تاجران می‌توانند هفته یک روز(شنبه) کالاهای شان را در معرض فروش قرار دهند و نیز مردم از آن خریداری وبازدید نمایند. 

همچنان  می‌افزاید ، که در این بازارچه‌ها سایر کالاهای مجاز و صنایع دستی بومی به‌فروش خواهد رسید، اما  طبق قوانین امارت اسلامی، از ورود موادهای الکولی و نشه‌آور و سایر مواد ممنوعۀ دیگر به بازار از سوی مسؤولین دو طرف جدا جلوگیری خواهد شد. بر اساس این اطلاعات،دستور بازگشاید این بازارچه ها از سوی امام علی رحمان داده شده است.

این مقام تاجیکستان در دیدار با مقام های محلی طالبان هدف از بازگشایی این بازارچه ها را فراهم آوری شرایط بهتر برای تاجران در دو سوی دریای آمو عنوان کرده است. وی تاکید کرده ،که بازگشایی این بازارچه های مرزی به توسعه مبادلات کالا میان دو کشور و ایجاد شغل به مردم دو طرف مهم است.

با این حال،مقام های محلی طالبان در دیدار شان با مقام های تاجیک از ادامه تلاش برای افزایش همکاری میان کشور سخن گفته است. چهاربازارچه مرزی میان افغانستان و تاجیکستان در ولسوالی یاد شده دوسال پیش از امروز به دلیل تسلط دوباره طالبان بر کشور بسته شده بودند. در این بازارچه ها مردم دو طرف صنایع دستی،مواد خوراکی و مواشی شان را به فروش می رساند.

این در حالیست، که پس از گذشت دوسال از تسلط طالبان بر کشور، دولت تاجیکستان تا اکنون این گروه را بر رسمیت نشناخته است و سفارت افغانستان  در دوشنبه نیز توسط کارمندان حکومت پیشین اداره میشود.

نبیلا نوری 
خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#