بحث محوری هیئت سازمان هم‌کاری اسلامی با طالبان روی حق کار و آموزش بانوان 

12 سنبله 1402

ca576fde-fe9a-4d89-b78a-e3abbd3410fd.jpg

به گفته سازمان هم‌کاری اسلامی هیئت‌ی از عالمان دین به منظور شریک سازی نگرانی‌های کشورهای عضو این سازمان به “ کابل “ آمده‌اند. در اعلامیه‌ی این  سازمان آمده است که عالمان روی مسائل متعدد از جمله آموزش و کار بانوان از دیدگاه اسلام با مقام‌های طالبان و عالمان دین در “ کابل “ دیدار و بحث خواهند‌ کرد.

در این اعلامیه نیز آمده است :« سفر این هیئت در چارچوب پی‌گیری‌های دبیرخانه سازمان از قطع‌نامه‌های کمیته اجرایی و شورای وزیران امور خارجه انجام می‌شود، از دبیرکل سازمان هم‌کاری اسلامی خواسته شده تا هیاتی از علمای دینی را به رهبری آکادمی بین‌المللی فقه اسلامی و سایر نهاد‌های مذهبی مرتبط در جهان اسلام اعزام کند تا درباره‌ی مسائل بسیار مهم، مانند: مدارا و اعتدال در اسلام، آموزش و کار دخترخانم‌ها بحث کنند ».

در ترکیب این هیئت شیخ عزام، معاون سازمان همکاری اسلامی و طارق علی بخت نماینده ویژه این سازمان  و عالمان دینی از عربستان سعودی، ترکیه، امارات متحده عربی، بحرین، اردن، مالیزیا، اندونیزیا، چاد، گینی و شماری از کشور های دیگر اسلامی با آنها همراه هستند.

ضیا احمد تکل، معاون سخن‌گوی وزارت خارجه طالبان در حساب X، گفته که امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان و برخی از مقامات  هنگام دیدار با اعضای این هیئت، از سازمان همکاری اسلامی و کشور های اسلامی خواسته است  که حکومت آنها و مردم افغانستان را درک کنند.

در این حال، این عالمان در دیدار با مولوی عبدالکبیر، معاون ساسی ریئس‌الوزرا اطمینان داده که جهان اسلام ثبات در افغانستان را می‌خواهد. عبدالکبیر نیز تاکید بر تعامل مثبت طالبان با جهان  نموده‌است.

با این حال، سازمان هم‌کاری اسلامی، در یک گزارش تازه گفته بود که یک هیئت این سازمان پس از آن تصمیم برای دیدار از افغانستان گرفت که به دنبال توافق کمیته اجرایی این سازمان و شورای وزیران خارجه کشور های اسلامی، شماری از عالمان دینی از رئیس سازمان همکاری اسلامی خواستند که هیئت‌ی را به افغانستان بفرستد.

این در حالی‌ست که طالبان در دومین حاکمیت شان در ( آگست ۲۰۲۱ ) بر افغانستان درِ دانش و کار را برای بانوان بسته‌اند.

مریم شریفی 
خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#