وزرای خارجه اروپا خواستار برگزاری جلسه با کشورهای نامزد عضویت اتحادیه اروپا  شده‌اند

11 سنبله 1402

20cd4716-4535-4039-88e0-91aed19d9d58.jpg

وزرای خارجه اتحادیه اروپا خواستار برگزاری نشست با همتایان خود از جمله اوکراین و کشورهای بالکان غربی که نامزد عضویت در این اتحادیه هستند،شده‌اند.

طبق این درخواست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که از سوی جوزب بورل، مسؤول  سیاست خارجی این اتحادیه  اعلان شد،قرار است این نشست تا پایان ماه ( سپتامبر ) برگزار شود تا در مورد روند گسترش اتحادیه اروپا با این کشورها گفت‌وگو شود.

بورل پس از  نشست غیر رسمی با وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی در”  اسپانیا “ با اعلان این مطلب می‌افزاید:« من فکر می‌کنم که جنگ در اوکراین یک اثر جانبی داشته و آن هم تسریع روند گسترش اتحادیه اروپا است ».

بورل هم‌چنان گفته‌است که این نشست یک انگیزه سیاسی به این روند می‌دهد و اُفقی از پیوستن ده عضو دیگر به اتحادیه اروپا در دسترس قرار می‌د‌هد.

با این حال با پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا موجب نگرانی‌ها به ویژه عدم رضایت، پیش نیازهای اقتصادی و فشار آن بر بودجه سایر اعضا شده‌است. چنان‌چه تحلیل‌گران از تبعات این تصمیم سیاسی “ بروکسل “ ابراز نگرانی نموده  و مسایل بودجه‌ای و مشکلات حاکمیتی در این کشور را مایه نگرانی می‌دانند. 

متئو دروین، متخصص مسائل اتحادیه اروپا و در مرکز مطالعات استراتژیک بین‌المللی واشنگتن در این خصوص  می‌گوید: «مسیر پیوستن کشورهای جدید باید با انجام اصلاحاتی در درون آن کشورها همراه شود ».

او هم‌چنین در خصوص اوکراین گفت: «باید ببینیم که اوکراین چگونه می‌تواند این اصلاحات مورد نیاز را اجرایی کند. چیزی که ما می‌بینیم، این است که آن‌ها واقعا متعهد هستند و در یک بازه زمانی یک‌ساله کارهای فوق‌العاده‌ای انجام داده‌اند که بسیار چشم‌گیر است؛ اما هنوز مشخص نیست که اتحادیه قصد دارد چگونه روند پیوستن این کشور را اجرایی نماید. چرا که پرسش‌های زیادی در خصوص چگونگی تنظیم مجدد برنامه‌های مختلف مانند کشاورزی اوکراین که صنعتی بزرگ در آن کشور به شمار می‌رود، وجود دارد.» 

با این حال، برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا با پیوستن اعضای جدید موافق نیستند، چنانچه دولت “ اسپانیا “ که به صورت دوره‌ای ریاست شورای این اتحادیه  را در اختیار دارد یکی از اولویت‌های خود را حفظ حمایت هماهنگ اروپایی از اوکراین و انجام این کار از طریق تقویت وحدت اروپا عنوان کرده‌است.

نبیلا نوری 
خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#