متقی خطاب به مقامات ایرانی، در زندان‌های ما به تعدادی که شما اعدام می‌کنید،زندانی وجود ندارد 

11 سنبله 1402

3e629a06-d50e-4f3c-bfc2-7a80fc612ba9.jpg

امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان در نشستی که بین “ علما و متنفذین قومی “ در کابل به روز چهارشنبه ( ۸ سنبله ) برگزار شد، از خواست مقامات ایران برای تشکیل « حکومت فراگیر » در افغانستان انتقاد کرد. 

متقی در این نشست گفته است:« شما که همیشه به ما حکومت فراگیر توصیه می‌کنید، آیا در کشور خود حکومت فراگیر دارید؟ آیا شما حقوق شهروندان را می‌دهید ؟ در زندان‌های ما به تعدادی که شما اعدام می‌کنید، زندانی وجود ندارد».

در واکنش به این سخن‌رانی متقی، رسول موسوی معاون وزیر خارجه ایران در یک‌پیام X نگاشته‌است:« با دو جانبه سازی و شخصی سازی موضوع نمی‌توان از مسؤولیت‌های بین‌المللی گریخت ».

موسوی در ادامه می‌افزاید که صلح، ثبات، امنیت و توسعه پایدار در ایجاد حکومت فراگیر به وجود می‌آید. 

این در حالی‌ست که، پس از فروپاشی نظام جمهوریت در افغانستان و تسلط دوباره طالبان، ایران از جمله کشورهای است که با وجود به رسمیت نشناختن طالبان، روابط عادی با آنان داشته و عملاً سفارت افغانستان در تهران را به نمایندگان طالبان واگذار نموده‌اند. 

قابل ذکر است که تشکیل « حکومت فراگیر » با حضور زنان و سایر اقوام افغانستان، نخستین شرطی به رسمیت شناسی طالبان بوده؛ اما مقامات آنان از زمان به قدرت رسیدن در کابل تا اکنون به این خواست مردم افغانستان و جهان لبیک نگفته‌اند و همواره ادعا می‌کنند که حکومت شان از زوایه دید آن‌ها، فراگیر و همه شمول است. 

یلدا افغان‌زاده

خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#