افزایش خودکشی دختران و زنان در افغانستان پس از حاکمیت طالبان 

10 سنبله 1402

35e4269d-a2fb-4167-830e-063081e2820b.jpg

«پس از حاکمیت طالبان، خودکشی دختران در افغانستان افزایش یافته است»، این عنوان مقاله ای است که در روزنامه گاردین چاپ بریتانیا منتشر شده‌است.

در این مقاله به تحقیقات این روزنامه اشاره شده‌است که در ۱۱ ولایت افغانستان انجام داده و گفته شده که در این ولایات خودکشی‌های زیادی اتفاق افتاده‌است؛اما به طور مشخص اعلام نشده که پس از حاکمیت مجدد طالبان چند مورد خودکشی در افغانستان رخ داده‌است.

نویسنده مقاله بر اساس تحقیقات خودش نوشته‌است که ۷۵ درصد زنان بیش‌تر از مردان در افغانستان اقدام به خودکشی می‌کنند. این درحالی‌ست که طبق گزارش سازمان جهانی صحت، آمار خودکشی در سایر نقاط جهان در بین مردان بیش‌تر از زنان است.

روزنامه گاردین، قصه‌‌ی دختری را منتشر کرده و گفته که وی آرزو داشت که در آینده داکتر شود اما همین که از رسیدن به آرزویش نا امید شد اقدام به خودکشی کرد.

پیش از این نیز یک دختر دیگر در هرات خودکشی کرده‌بود، که علت آن خشونت دوامدار همسرش عنوان شده است.

بخش زنان سازمان ملل متحد در افغانستان گفته است، که آنها در حال حاضر شاهد ازدیاد دخترانی در افغانستان هستند که زندگی را به مرگ ترجیح می‌دهند.

در اخیر این مقاله آمده است که آنها به گونه شخصی از کارمندان صحی معلومات در مورد خودکشی دختران و زنان دریافت کرده اند و به گفته آنان، مقامات مسئول طالبان در این مورد، حاضر به گفتگو نشده اند.

گاردین همچنین نوشته است، که بسیاری از موارد خودکشی زنان در افغانستان ثبت نشده و به دلیل سنت های اجتماعی، برخی از دختران پس از خودکشی مخفیانه به خاک سپرده می‌شوند.

ساره رسولی

خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#