دیدار ملاله یوسف‌زی با تیم فوتبال بانوان افغانستان

9 سنبله 1402

16658391-b309-467a-8790-0c0957547e9f.jpg

ملاله یوسف‌زی، فعال آموزشی و دریافت کننده جایزه صلح نوبل در دیدار با بانوان تیم فوتبال افغانستان می‌گوید، که فوتبال باید با تبعیض جنسیتی مبارزه کند، و گرنه نسل های آینده زنان آسیب خواهند دید. 

تیم ملی زنان افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی و ناتو و تسلط دوباره طالبان در سال ۲۰۲۱ به خارج از کشور پناهنده شدند.

تیم فوتبال بانوان افغانستان در بازی های Melbourne Victory AWT استرلیا رقابت کردند و در رده‌ی هفتم قرار گرفتند، ولی بنابر تغییر نظام در کشور از رقابت‌های بین‌المللی منع شدند.

ملاله با بیانیه‌ی جسورانه و با صدای بلند از فیفا پرسید، "شما در کنار کی هستید، بانوان فوتبالیست یا طالبان؟" 

ملاله می‌گوید: "درباره ماجرای تخلیه تیم فوتبال زنان افغانستان خواندم. دلخراش بود که آنها لباس های خود را می‌سوزاندند یا دفن می‌کردند، زیرا نمی‌خواستند طالبان بفهمند که آنها ورزش‌کار هستند، چیزی که زمانی به آن افتخار می‌کردند و به آن شهرت داشتند." 

یوسف‌زی گفت،"آنچه دلخراش‌تر است، اینست که ورزش زنان در سراسر جهان محبوبیت پیدا می‌کند، ما تیمی از افغانستان داریم که به دلیل برخی قوانین نمی‌توانند برای کشورشان بازی کنند. من فکر می‌کنم برای فیفا و کسانی که در موقعیت های مسئولیت هستند، بسیار مهم است که چشمان خود را باز کنند و اطمینان حاصل کنند که حق تیم فوتبال بانوان افغانستان ضایع نشود." 

وی افزود، من امیدوارم که آنها گام بردارند و به تعهد جسورانه خود در برابری تبعیض جنسیتی پایبند باشند، و به تیم زنان افغانستان کمک کنند تا بتواند برای کشورشان بازی کنند. 

ملاله در پیامی به فیفا می‌گوید: «اگر طالبان در قدرت نبود، افغانستان شانس حضور در مسابقات مقدماتی جام جهانی را پیدا می‌کرد. اما فعلا آنها اجازه بازی را ندارند، این واقعیتی است که زنان افغانستان در معرض تهدید هستند، و نمی‌توانند در کشور خود زندگی کنند.
من بسیار خوشحالم که زنان افغان، به ویژه آنهایی که از دنیای ورزش می‌آیند، تلاش می‌کنند و صدای خود را بلند می‌کنند و از رهبران، جامعه جهانی و فیفا می‌خواهند تا به تیم زنان افغانستان اجازه بازی را دهند. من احساس خوشبختی می‌کنم که بتوانم از آنها حمایت کنم."

این درحالیست، که بیش از ۱۷۰ هزار نفر بیانیه‌ی را امضا کرده‌اند، که در آن از فیفا خواسته شده‌است، تا تیم فوتبال افغانستان را در کمتر از یک ماه آینده به رسمیت بشناسد. 

ساره رسولی

خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#