گزارش تکان دهنده سازمان ملل از بازگشت مهاجران در سال ۲۰۲۳ به کشور 

8 سنبله 1402

ee825cf1-c11e-44e1-94b3-f9200a691bbb.jpg

بخش پناه‌جویان سازمان ملل متحد از برگشت ۳۷۰۰ مهاجر افغان از پاکستان، ایران و کشورهای دیگر در سال روان میلادی خبر می‌دهد.

بر اساس گزارش کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان برای آسیا و اقیانوسیه، ۱٫۶ میلیون افغان از آگست ۲۰۲۱ تا کنون به کشورهای همسایه پناهده شده و ۳٫۲۵میلیون بی‌جا شدگان داخلی به دلایل متعدد تا پایان سال ۲۰۲۲ نیز در کشور ثبت گردیده‌است.

بر بربنیاد این گزارش، ۳۷۴۸ پناهجوی افغان در سال ۲۰۲۳ به کشور بازگشته که ۹۳ درصد از پاکستان، ۶درصد از ایران و ۱ درصد از سایر کشورها وارد کشور شده‌اند.

با این حال ذبیح الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان از برگشت دو میلیون پناهجو در دو سال پسین به کشور خبر می‌دهد و آقای مجاهد خواستار این است که شهروندان پس از این به کشورهای دیگر مهاجر نشوند.

علاوه برآن در گزارش آمده که کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ۳۲ولایت افغانستان تا پایان ماه می سال جاری، بیش از ۳۰۹هزار تن کمک نقدی و غیر نقدی ارائه کرده‌است.
 این در حالی‌ست که، ارزیابی دفتر منطقه‌ی کمیشنری عالی سازمان ملل در زمینه پناهندگان تعداد آوارگان داخلی افغانستان را ۳٫۲۵میلیون تن تا پایان سال ۲۰۲۲ تخمین زده‌است. با این حال گزارشی از برخی رسانه‌های ایرانی، مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی، خراسان رضوی ایران از بازگردانده شدن ۹۰هزار افغان در سه ماه پسین خبر می‌دهد.

مریم شریفی 
خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#