طومار دادخواهی سازمان عفو بین الملل؛ امضا کنندگان خواهان پایان نقض حقوق بشر هستند

8 سنبله 1402

24ad0b62-abd4-4527-b33b-50260d836894.jpg

سازمان عفو بین الملل، روز سه شنبه، ۷ سنبله، در  یک پیام X نگاشته‌است که نزدیک به ۲۰۰هزار نفر در سراسر جهان طومار ( فهرست طولانی ) دادخواهی این نهاد را امضا نموده و از طالبان خواسته‌اند که به « نقض حقوق بشر » در افغانستان پایان دهند. این طومار که سال گذشته از سوی سازمان عفو بین الملل به نشر رسید، تا اکنون از سوی ۱۹۸ هزار و ۶۱۲ نفر امضا شده و امضا کنندگان از حق مردم افغانستان برای زندگی، آزادی، کرامت و برابری حمایت نموده و از طالبان خواسته‌اند به نقض حقوق بشر در افغانستان پایان دهند. 

آن‌چه این سازمان اظهار می‌کند، طالبان در دو سال گذشته نه تنها به وعده‌های شان برای حمایت حقوق مردم افغانستان عمل نکرده؛ بلکه با توسل به خشونت نقض حقوق بشر را افزایش داده‌اند. 

این نهاد از طالبان خواسته‌است تا قتل‌های هدفمند، محدویت‌های وضع شده علیه زنان و دختران، حمله به اقلیت‌های قومی و مذهبی، دگرباشان، فعالان حقوق بشر، مقام‌های دولت پیشین و روزنامه نگاران را هر چی زودتر متوقف سازد. 

این در حالی‌ست که، طالبان در دو سال حاکمیت شان همواره حقوق بشر را نقض نموده و با استفاده از شریعت و دین برای کارکردهای شان مُهر تایید گذاشته‌اند. 

یلدا افغان‌زاده

خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#