بیرون شدن کرم زنده هشت سانتی متری از مغز زن استرالیایی  

7 سنبله 1402

cccfdd8c-98ee-40f5-be62-99d0f85853dd.jpg

پزشکان بیمارستان “ کانبرا “ در استرالیا، برای اولین بار در یک عمل جراحی نادر، کرم زنده ۸سانتی متری، را از مغز یک زن ۶۴ساله بیرون کشیده‌اند.

سانجایا سنانایاک، پزشک بیمارستان” کانبرا “ درباره پیدا شدن این کرم در مغز این بیمار طی عمل جراحی گفته‌است که وقتی در اتاق عمل ابزارش را در سر بیمار فرو برد تا ناهنجاری ها را تشخیص دهد، یک کرم قرمز زنده ۸سانتی متری، بیرون آمده و همه آن‌ها را شوکه نموده‌است. 

آن‌چه پزشکان روایت می‌کنند، به طور احتمال این موجود زنده حدود دو ماه در سر این خانم زندگی نموده‌است.

دانشمندان گمان می‌کنند که این زن با خوردن علف‌های خوراکی آلوده به « مدفوع مار »، ناخواسته تخم‌های کرم را بلعیده و لاروی این کرم، پس از بیرون آمدن از تخم‌ها، به مغز بیمار سفر داشته‌است.
 
به این ترتیب در جون ۲۰۲۱ این خانم به درد شکم، اسهال، سرفه خشک، تعریق شبانه و به دنبال آن به افسردگی و فراموشی مبتلا شده و به شفاخانه “ کانبرا  “ در استرالیا مراجعه نموده‌است. 

متخصصان گزارش داده‌اند که این نمونه دیگری از انتقال بیماری جانوران به انسان‌ها است. چنان‌چه انتقال ویروس "نیپا" از خفاش  به خوک و سپس به انسان و همچنین گمانه زنی ها در باره منشآ ویروس کرونا به انسان نمونه‌های بارز آن است.

با این حال گونه‌های مشابه‌ی این کرم، در سایر نقاط جهان وجود داشته و به با‌ور پزشکان احتمال وقوع بیش‌تر این رویداد در آینده نیز وجود دارد. 

مهریه حیدری
خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#