جمع آوری اثر هنری در نگارستان ملی 

7 سنبله 1402

e5ba77a1-70f0-4fe0-a058-cfc12ff3e701.jpg

سید عنایت الله اسدی ، مدیر عمومی نمایش‌گاه ملی می‌گوید که در سال‌های اخیر حدود سی اثر هنری را بازسازی کرده‌اند .

او می‌افزاید:« ما امسال به سه ولایت دیگر برای جمع آوری اثر هنری می‌رویم که با این بیست‌وسه ولایت می‌شود که تحت پوشش قرار گرفته و ثبت گالری نگارستان ملی می‌کنیم.»

نگارستان ملی ۱۲۰ سال قدامت دارد و در شهر کابل موقعیت دارد که دارای ۱۸صالون و دوطبقه می‌باشد که در حدود هشت‌صد اثر هنری مختلف در نگارستان ملی افغانستان نگهداری می‌شود .

غلام حیدر سحاب ، یک تن از استادان خطاطی می‌گوید:« نگارستان ملی یک‌مکان قدیمی است که در آن خط‌های از سالیان قبل نگهداشته شده و مردم از بازدید کردن آن می‌آموزند و انگیزه می‌گیرند .

عبدالمنان نادری ، مدیرثبت و راجستر نگارستان می‌گوید:« در حکومت امارات اسلامی ما به هفت قطعه خطی نیاز داشته‌ایم که وزارت اطلاعات و فرهنگ خریداری کرده‌اند، و برنامه‌های بعدی نیز زیر کار است .

با این حال ، پس از سپری شدن چندین ساعت هیچ بازدید کننده ای نیامد؛ اما مسوولان می‌گویند که این مکان بازدید کننده‌ی داخلی و خارجی خود را دارد. 

این در حالی‌ست، که هنرمندان از این مکان خوش بین اند  و می‌گویند که باز بودن این نگارستان ملی یک تاثیر مثبت در جامعه هنری می‌داشته باشد . در این نگارستان آثار از اساتید هنر سابق هم‌چون ، عبدالغفور بریشنا، غلام محمد میمنگی ، استاد قربان علی عزیزی و برخی دیگری از هنرمندان داخلی و خارجی وجود دارد .

پرستو قاسمی 
خبرگزاری‌پگاهPagahNews#