سفر اعضای مجلس ایران به افغانستان

7 سنبله 1402

28e6d453-6e1f-4e5a-b932-7fdd2bc60bfe.jpg

هیئت هفت نفری مجلس شورای ایران، دیروز یک شنبه ( ۵ سنبله )، وارد  کابل شده و با مقامات طالبان دیدار و گفت‌و‌گو نموده‌اند. 

احمد ضیا تکل، معاون سخن‌گوی وزارت خارجه طالبان در یک پیام X نگاشته‌است که هیئت پارلمان ایرانی، در دیدار شان با امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان اظهار نموده‌اند که ایران آماده‌است تا « تجربیات شان را در عرصه های مختلف » از جمله مدریت مسائل مرزی، جلوگیری از ورود غیر قانونی افراد و قاچاق مواد مخدر با طالبان در میان بگذارد. در این دیدار، هم‌چنان روی مشکلات عمده میان افغانستان و ایران  از جمله حقابه هیرومند ایران، درگیری‌های مرزی میان دو کشور و مشکلات مهاجران افغان در ایران، صحبت شده‌است.  

سفارت ایران در کابل، ام‌روز دوشنبه ( ۶ سنبله )، به نقل از امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان گفته است که اجازه نمی‌دهند، روابط حسنه دو کشور برهم زده شود. 

این هیئت ایرانی، هم‌چنان با سایر مقامات طالبان از جمله نور جلال معاون وزارت امور داخله، قلندر عبا‌د سرپرست وزارت صحت عامه، آیت الله صالحی رئیس شورای علمای تشیع و سرپرست صنعت و تجارت طالبان دیدار و گفت‌و‌گو نموده‌اند. 

این دیدارها، هم‌زمان با بازداشت محمد حسین ولایتی عکاس خبرگزای تسنیم- رسانه‌ی ایرانی - صورت می‌گیرد. طبق گزارش رسانه‌های افغانستان و ایران این عکاس از قید طالبان آزاد و تحویل سفارت ایران در کابل شده‌است؛ اما اجازه خروج از افغانستان را ندارد. 

این در حالی‌ست که روابط دو کشور- افغانستان و ایران- پس از تسلط طالبان به تیرگی کشانده شده و همواره مسائل مختلف از جمله حقابه ایران، بازداشت خبرنگار ایرانی، درگیری‌های مرزی میان دو طرف و مشکلات مهاجران افغان در ایران باعث جدال‌های لفظی و فزیکی میان دو کشور شده‌‌است. 

یلدا افغان‌زاده 

خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#