از فرمان دست‌گیری تا ممنوع الخروجی؛ ولایتی تا زمان روشن شدن ابعاد قضیه تحویل سفارت ایران شد - خبرگزاری مهر 

6 سنبله 1402

7c3f6fa5-74f8-46eb-ad59-1d6185e8a7fd.jpg

خبرگزاری مهر ایران، در یک گزارشی از « ممنوع الخروج » بودن محمد حسین ولایتی، عکاس و تدوین‌گر “ خبرگزاری تسنیم “  از افغانستان خبر داده‌است. این خبرگزاری نگاشته‌است که طالبان، “ولایتی “ را به اساس قوانین دیپلماتیک، تا روشن شدن ابعاد قضیه تحویل سفارت ایران در کابل نموده؛ اما اجازه خروج از افغانستان را نداده‌اند. 

ولایتی یک‌هفته قبل، به تاریخ ( ۲۸ اسد ) در میدان هوایی کابل، از سوی طالبان بازداشت شد؛ پس از دست‌گیری او، خبرگزاری تسنیم نوشت که این عکاس به صورت قانونی از طریق مرز هوایی وارد افغانستان شده و مدت ۱۰ روز در کابل اقامت داشت؛ اما هنگام خروج از افغانستان از سوی طالبان بدون کدام علتی بازداشت شد. سرانجام، ولایتی در نتیجه فشارهای مقامات ایران به روز جمعه ( ۳ سنبله ) از قید طالبان رها و تحویل سفارت ایران در کابل شد؛ اما اجازه بازگشت به ایران را نیافت. 

به این ترتیب، مرکز خبرنگاران افغانستان، از آزادی او استقبال نموده و از طالبان خواسته اند تا فرمان « ممنوع الخروج » بودن او را هر چی زودتر بدون قید و شرطی لغو کنند. 

این در حالی‌ست که پس تسلط طالبان، خبرنگاران همواره از سوی آنان بازداشت و لت و کوب شده و به اساس گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان ۱۳ خبرنگار در مناطق مختلف کشور دست‌گیر شده‌اند که از آن جمله ۱۰ تن در زندان طالبان بسر می‌برند. 

یلدا افغان‌زاده

خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#