اتمام تدوین قانون رسانه‌ها؛ مجاهد: "در انتظار تایید رهبر ما استیم"

4 سنبله 1402

8e443881-2a95-4538-9129-67362654a657.jpg

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان از اتمام تدوین قانون رسانه‌ها خبر داد و گفت:« تمامی اصول رسانه‌ای دراین قانون مراعات شده و پس از تایید ریاست طالبان درچند روز آینده به دسترس تمام مسوولان رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.» مطابق این قانون تمامی رسانه‌های خارجی و بین‌المللی اجازه فعالیت در افغانستان را خواهند داشت و فعالیت رسانه‌ها در افغانستان مشروط به رعایت کردن قوانین داخلی کشور است. او گفته که فعالیت رسانه‌ها در افغانستان مشروط به رعایت کردن قوانین داخلی کشور است.

مجاهد افزود:« قانون رسانه‌ها در دست ریاست طالبان قرار گرفته است و در انتظار تایید این مقام طالبان است و انشالله قانون خوبی خواهد بود.»

در گفته‌های مجاهد آمده‌است که تقریبی ۷۰ درصد از این پیش‌نویس مربوط به قانون قدیم است. تغییراتی برای هماهنگی آن با قوانین شریعت اسلامی، مشابه قانون رسانه‌ها در دولت قبلی افغانستان، اعمال شد.

سخن‌گوی طالبان با پرداختن به نگرانی‌ها در مورد محدودیت‌های جنسیتی، تاکید کرد که پیش نویس جدید چنین محدودیتی ندارد. او واضح کرد که همه شهروندان افغانستان فرصت ایجاد، نظارت و مشارکت در سازمان‌های رسانه‌ای را خواهند داشت.

از سوی دیگری این گروه فاش کردند که پس از دو سال بلاتکلیفی و محدودیت‌های مطبوعاتی، آنان پیش نویس قانون جدید رسانه‌ها را در افغانستان ارایه کرده است و خواستار تایید رهبر خود شده است.

اظهار داشت که خبرنگاران و رسانه‌ها در افغانستان، بعد از تصرف قدرت توسط طالبان در ماه اگست سال گذشته، تحت فشار فزاینده حاکمیت آنها قرار دارند. از آن زمان به بعد، خبرنگاران زن و مرد متحمل سانسور وسیع در افغانستان شده اند.


چندی پیش کمیته "حفاظت خبرنگاران" در نیویارک از طالبان خواست که تدابیر سرکوبگرانه علیه رسانه‌ها را متوقف کنند و خبرنگاران زندانی را آزاد نمایند. همین‌طور تبعیض علیه خبرنگاران زن نیز در رسانه‌ها پایان یابد. این سازمان هم‌چنین گفت که کشورهای خارجی خبرنگاران مهاجر افغان را بپذیرند و به آن‌ها زمینه از سرگیری شغل‌شان را فراهم کنند.

 با این حال آقای مجاهد افزد: «برای حل مشکلات تلاش می‌کنیم تا میان ارگان‌های حکومتی و خبرنگاران هماهنگی را افزایش دهیم، تا منطقه پوشش خبری وسعت یابد، مشکلات دیگر رسانه‌ها نیز به مسوولان خواهیم رساند.»

در این نشست که در ریاست اطلاعات و فرهنګ قندهار برگزار شده بود، برخی از مسوولان رسانه‌های از دسترسی به اطلاعات انتقاد کرده و اعلام کردند که مسوولان دولتی با رسانه های همکاری نمی‌کنند.

این درحالی‌ست که رسانه‌های افغانستان طی یک سال و اندی حاکمیت جدید طالبان با بحران مالی و سرکوب شدید مواجه شده‌اند، تا جایی‌که بسیاری از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران این کشور به ناچار دست از کار کشیده یا مهاجرت کرده‌اند.

از سوی هم طالبان بلافاصله پس از تصرف کابل، قوانین جدیدی را برای رسانه‌ها، وضع و شکنجه و بازداشت روزنامه‌نگاران را آغاز کردند. کارکنان رسانه‌ها دچار سردرگمی شده و شماری از افراد سرشناس که برای رسانه‌های غربی کار می‌کردند، توانستند به هر طریقی از افغانستان خارج شوند. برخی دیگر در این کشور ماندند و امیدوار بودند که کار خود را طبق روال عادی ادامه دهند.

 فرخنده لنگر ابراهیمی

خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#