نگرانی محصلین افغانستانی از بازگشت به کشور پس از فارغ‌ التحصیلی 

3 سنبله 1402

9d59caf5-ba2e-479c-bc38-aaa0a3aa3748.jpg

محصلین اهل افغانستان که در بریتانیا تحت یک طرح وزارت خارجه این کشور تحصیل می‌کنند، می‌گویند که نگران برگشت شان به کشور هستند. گروه کنونی محصلین افغانستانی بورسیه چیونینگ می‌گویند، که آنها در بلاتکلیفی گیر کرده‌اند، و با احتمال بازگشت به افغانستان پس از فارغ التحصیلی در ماه سپتامبر یا بعد از تمام شدن مدت ویزه مواجه هستند. 

یکی از این محصلین، می‌گوید: «من به این فکر می‌کنم که دقیقاً چه اتفاقی می‌افتد. پس از سپتامبر، من چی‌کار خواهم کرد. کار کردن بدون ویزه سخت است. باید چی‌کار کنم؟ کجا باید بروم؟ آیا باید بعد از سپتامبر همزمان بی تابعیت و بی خانمان شوم؟» 

وزارت خارجه کشور بریتانیا در ابتدا اعلام کرده‌بود، که بورس تحصیلی راهی برای اسکان مجدد نیست و محصلین باید از سیاست استاندارد بازگشت به کشور یا کشور سوم پیروی کنند؛ اما وزارت خارجه این کشور اکنون گفته‌‌‌‌‌‌است، که محصلین می‌توانند برای یک ویزای دیگر بریتانیا، مانند مسیر فارغ التحصیلی درخواست دهند. 

برنامه بورس تحصیلی (Chevening)، تحصیل در دانش‌گاه‌های انگلستان را در مقطع ماستری، برای دانش‌جویانی که قابلیت تبدیل شدن به رهبران آینده، تصمیم گیرندگان و صاحب نظران را دارند، فراهم می‌کند. 

سخنگوی دولت بریتانیا گفت: "ما وضعیت افغانستان را درک می‌کنیم و به همین دلیل رضایت نامه‌ای را برای محصلین فعلی که ویزه‌ی آنها تمام شده یا تمام می‌شود ارائه می‌دهیم، و به آنها اجازه می‌دهیم برای یک نوع دیگر ویزه بریتانیا درخواست دهند. این امر آن‌ها را از شرایط عادی برای خروج از بریتانیا پس از اتمام تحصیل معاف می‌کند. 

این در حالی‌ست که وزارت خارجه کشور بریتانیا تصریح کرد، که اگر شخصی به طور قانونی به بریتانیا آمده باشد و شرایط در کشورشان تغییر کند، به طوری که دیگر بازگشت به کشور شان برای آنها امن نباشد، می‌توانند درخواست پناهندگی دهند. 

ساره رسولی

خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#