لغو سفر دانش‌جویان دختر به امارات؛ الحبتور «تراژیدی عمیق» خواند، طالبان حکم شریعت

2 سنبله 1402

2f15cb4e-b23d-4d43-a610-92a17f657666.jpg

طالبان روز چهار شنبه، ( ۱ سنبله ) از پرواز ۱۰۰ دانش‌جوی دختر که قرار بود، برای تحصیل عازم امارات متحده عربی شوند، جلوگیری نموده‌اند. این دانش‌جویان یک سال پیش از ام‌روز، مراحل دریافت بورسیه تحصیلی را آغاز نموده‌اند و به هم‌کاری نهادهای خیریه‌ی “ دانش‌گاه دبی” برای محرم ( پدر ، برادر و شوهر ) شان نیز به علت ممانعت وضع شده از سوی طالبان - سفر بدون محرم شرعی- ویزا اخذ نموده‌اند. 

به این ترتیب، قرار بود این دانش‌جویان ( ۸ صبح ) روز چهارشنبه کابل را به مقصد امارات متحده عربی  ترک کنند؛ اما با مخالفت طالبان مواجه شده‌اند.  

خلف بن احمد الحبتور، رئیس شرکت الحبتور که برای این دانش‌جویان‌ دختر بورسیه تحصیلی را فراهم ساخته بود با پخش ویدیوی در شبکه اجتماعی ایکس گفته‌است که طالبان برای دخترانی که قرار بود، با حمایت وی به امارات سفر کنند، اجازه پرواز نداده‌اند. 

الحبتور در ادامه گفته‌است که تمام امکانات لازم از جمله قبولی دانش‌گاه، محل بود‌ و‌ باش، ترانسپورت و بیمه را برای این دانش‌جویان دختر فراهم ساخته و برای استقبال شان در “ دبی “ نیز برنامه ریزی شده بود که دفتر روابط خارجی دانش‌گاه و اداره مهاجرت امارات متحده عربی در آن اشتراک داشته‌اند. با ممانعت خروج این‌ دانش‌جویان از سوی طالبان الحبتور، اظهار تاسف نموده و این واقعه را « تراژیدی عمیق » توصیف نموده‌است. او هم‌چنان از طرف‌های دخیل، بدون ذکر اسمی خواسته‌است که برای نجات دختران افغان بشتابند. 

در یک فایل صوتی که نیز در حساب کاربری ایکس الحبتور به نشر رسیده یک دانش‌جو دختر می‌گوید که همراه با محرم اش به میدان هوایی رفته؛ اما اجازه سوار شدن به هواپیما را دریافت نکرده‌است. در اسنادی که بستگان این دختران به نشر رسانده، نشان داده می‌شود که فُرم‌های درخواستی آنان از سوی طالبان تایید شده‌است. 

تا اکنون انگیزه این واقعه مشخص نیست و طالبان در این رابطه اظهار نظری نکرده‌اند. هرچند طالبان سفر نکردن بدون محرم شرعی را حکم شریعت می‌دانند؛ اما این‌که چرا با وجود داشتن محرم، این دختران اجازه سفر پیدا نکرده‌اند, تا هنوز روشن نشده‌ا‌ست. 

این در حالی‌ست که, طالبان پس از تسلط شان در ( ۱۵ اگست ۲۰۲۱ ) محدویت‌های سخت‌گیرانه‌ی، را بالای زنان و دختران از بسته شدن مکتب‌ها و دانش‌گاه‌ها گرفته تا ورود شان به تفریح‌گاه‌ها در فرامان‌های جداگانه وضع نموده‌اند. 

یلدا افغان‌زاده

خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#