نگرانی‌ها از مهمات منفجر ناشده در افغانستان؛ یونیسف: ۸۵ درصد قربانیان را کودکان تشکیل می‌دهد 

2 سنبله 1402

3b608d6c-fa6a-49df-ac34-36ddd181ccad.jpg

صندوق حمایت کودکان سازمان ملل متحد ( یونیسف ) دیروز، چهارشنبه ( ۱ سنبله ) در یک‌پیام ایکس، نگاشته‌است که افغانستان یکی از آلوده‌ترین کشورها به تسلیحات جنگی و ماین‌های منفجر ناشده‌است که ۸۵ درصد قربانیان آن را کودکان تشکیل می‌دهد. 

یونیسف، در ادامه این پیام می‌افزاید که به کمک اتحادیه اروپا به کودکان آموزش می‌دهند که چگونه ماین‌های منفجر ناشده را شناسایی نموده و از نزدیک شدن به آن خود‌داری کنند. هم‌زمان با این، کمیته بین المللی صلیب سرخ، در گزارشی که چندی پیش به نشر رساند؛ سلاح‌های منفجر ناشده در افغانستان را تهدید واقعی و دایمی برای غیر نظامیان به ویژه کودکان دانسته و گفته‌اند که تلاش‌ها برای پاک‌سازی مهمات منفجر ناشده به موفقیت صورت نگرفته‌است. 

این کمیته می‌افزاید که از ( جنوری ۲۰۲۲- جون ۲۰۲۳ )  ۶۴۰ کودک، در اثر انفجار ماین کشته شده و با وجود کاهش جنگ در افغانستان تلفات به اثر انفجار ماین از ( اگست ۲۰۲۱ ) به بعد افزایش یافته‌است.  

این در حالی‌ست که, به علت جنگ، در دو دهه پسین، ۶۰۶ کیلو متر مربع از اراضی افغانستان ملوث به ماین‌های منفجر ناشده بوده که با وجود تلاش‌ها برای پاک‌سازی آن هنوز هم در گوشه و کنار افغانستان از مردم قربانی می‌گیرد. 

یلدا افغان‌زاده

خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#