درمان نابینایی یک چشم به واسطه پیوند سلول بنیادی چشم دیگر برای اولین بار توسط آمریکایی‌ها  

1 سنبله 1402

463355f3-e555-47ad-9fec-f8bf2d8214a2.jpg

گروهی از پژوهش‌گران آمریکایی موفق شده‌اند تا نابینایی که از آسیب‌دیدگی شدید قرنیه ناشی شده‌است را با پیوند سلول‌های بنیادی درمان کنند.

مرد ۵۱ ساله به‌ اسم فیل درست، که در سال۲۰۱۷ در جریان کار دچار سانحه شده و مواد شیمیایی چشم چپ‌اش را سوزانده و نابینا کرده بود. این مرد از آلاباما بود او حاضر شد تا به واسطه پیوند سلول‌های بنیادی, چشم دیگرش درمان شود.

به گفته او، چشم چپ‌‌اش قبل از این عمل نابینا بود و حساسیت شدید در مقابل نور داشت و سردرد‌های شدید او را طاقت‌ فرسا کرده بود؛ اما اکنون فیل می‌تواند رانندگی کند و حساسیت‌اش در مقابل نور رفع شده‌است. این روش درمان برای اولین بار توسط پژوهش‌گران آمریکایی در جهان مورد آزمایش قرار گرفت که پیوند سلول‌های بنیادی برای هزاران بیمار که گزینه‌ی درمانی دیگری ندارند مؤثر است.

بر اساس گزارشی آسوشتیتدپرس، این روش درمان برای " کمبود سلول بنیادی لیمبال" اختلال قرنیه پس از سوختگی با مواد شیمیایی و سایر جراحت‌های چشمی ایجاد می‌شود, را درمان کند. 

داکتر اولا جرکناس، پزشک‌چشم و پژوهش‌گر اصلی این مطالعه،" در این روش از بافت خود بیمار استفاده می‌شود، نه بافت اهدایی که بدن ممکن پس بزند."

این در حالی‌ست که, در این روش درمان، یک بافت کوچک از سلول‌های بنیادی چشم سالم برداشته و سپس در آزمایش‌گاه  به مدت دو هفته کشت داده، به چشم آسیب‌دیده پیوند زده می‌شود.

مریم شریفی 
خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#