مستندسازی قتل‌های هدف‌مند نظامیان پیشین؛ یوناما دست به « پروپاگند » زد - مجاهد 

1 سنبله 1402

b01f4237-9cf0-42ae-8e8e-9c7c43049d43.jpg

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد ( یوناما )، در گزارش تازه‌ی که دیروز، سه شنبه ( ۳۱ اسد ) به نشر رساند، کشته شدن نیروهای امنیتی دولت پیشین توسط طالبان را مستند ساخته‌است. در گزارش ذکر شده که ۲۱۸ تن، از کارمندان نیروهای امنیتی، توسط مقامات محلی طالبان به قتل رسیده و ۶۰۰ تن دیگر با شکنجه‌های خود سرانه یا نا‌‌پدید شدن مواجه شده‌است.

هم‌چنان در این گزارش تازه یوناما، به مواردی پرداخته شده‌است که فرد ناپدید شده و بعد از مدتی، جسد آن بدون کدام توضیحی از سوی افراد طالبان، به خانواده‌اش سپرده شده‌است. چنا‌ن‌چه، بر مبنای این گزارش در ( ۲ اکتوبر ۲۰۲۱ ) عالیه عزیزی، رئیس زندان زنان هرات ناپدید شده و تا اکنون از سرنوشت وی خبری نیست. 

سازمان ملل، ادعا می‌کند که ۸۰۰ مورد از این قبیل  بر اساس اطلاعات  موثق از سوی بستگان قربانیان، مستند شده‌است. 

نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان می گوید این تخلفات با وجود فرمان “ عفو عمومی ” هیبت الله آخند زاده رهبر طالبان در چهار ماه نخست بعد از بازگشت آنان  به قدرت، از ( ۱۵ اگست تا ۳۱ دسامبر ) صورت گرفته‌است. 

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد این قتل‌های هدفمند را « خیانت به اعتماد مردم » خوانده؛ زیرا طالبان بعد از ورود شان فرمان عفو عمومی صادر کرده بوده‌اند. 

در واکنش به این گزارش سازمان ملل، ذبیح الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در مصاحبه‌ی با بی بی سی این گزارش را « تبلیغاتی » خوانده و آن را رد نموده‌است.

مجاهد گفته است که سازمان ملل و نهاد‌های مختلف آن، دست به « پرو‌پاگند » علیه طالبان زده و هیچ یک از این موارد صحت ندارد. او هم‌چنان تاکید می‌کند که هیچ تخطی از سوی حکومت طالبان، صورت نگرفته و مواردی که به علت « خصومت شخصی » اتفاق افتاده از سوی آنان پیگیری خواهد شد. 

این در حالی‌ست که, پس از فروپاشی نظام جمهوریت در ( ۱۵ اگست ۲۰۲۱ )، نظامیان و کارمندان پیشین آن به قتل، بازداشت، شکنجه خودسرانه و ناپدید شدن مواجه شده و شماری از آنان به کشورهای همسایه پناهنده شده‌اند. 

یلدا افغان‌زاده

خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#