حمله هوایی ارتش پاکستان؛ فرمانده گروه جماعت الحرار در شرق افغانستان کشته شد 

30 اسد 1402

960ccad9-35e5-4889-96b6-aa08692b7986.jpg

بر بنیاد گزارش اکسپرس تریبیون که روز شنبه، ( ۲۸ اسد ) به نشر رسید، دوست محمد مشهور به “اسد افریدی “ فرمانده گروه “ جماعت الحرار “ در نتیجه حمله هوایی ارتش پاکستان در  شرق افغانستان کشته شد. این حمله به روز پنج‌ شنبه، ( ۲۶ اسد ) در منطقه “ لعل پور” ولایت ننگرهار از سوی ارتش پاکستان صورت گرفت. 

افریدی، اهل منطقه خیبر پختونخواه و مسؤول گروه جماعت الحرار - شاخه انشعابی تی تی پی ( تحریک طالبان پاکستان )- در شهر کراچی پاکستان بود. این گروه مسؤولیت چندین حمله در خاک پاکستان را به رغم انکار تی تی پی به عهده گرفته‌است. 

در آخرین مورد یک‌ایست بازرسی ارتش پاکستان به تاریخ ۱۲ جولای در منطقه “ژوب” بلوجستان مورد حمله این گروه قرار گرفت، که در نتیجه منجر به کشته شدن ۹ سرباز پاکستانی شد.  چندی بعد، وزارت خارجه پاکستان ادعا کرد که ۳ فرد دست داشته در این حمله باشندگان ولایت “قندهار” افغانستان بوده‌است. 

به این ترتیب، افریدی تحت تعقیب دولت پاکستان قرار داشته و به اساس گزارش‌های منتشر شده, او پس از سلطه طالبان، در ( اگست ۲۰۲۱ اسد ) به افغانستان کوچ نموده و تحت حمایت طالبان افغانستان فعالیت‌های تروریستی‌اش را علیه پاکستان انجام می‌داد. 

این در حالی‌ست، که مقامات پاکستان بارها از حضور اعضای تی تی پی در خاک افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند. 

طبق گزارش شورای امنیت سازمان ملل، به تعداد ۴۵۰۰تن از اعضای تی تی پی در ولایت‌های افغانستان از جمله کنر، خوست و پکتیا حضور داشته و مصروف طراحی عملیات تروریستی در خاک پاکستان می‌باشند. طالبان افغانستان این گزارش‌ها را رد نموده و گفته‌اند به هیچ گروه اجازه استفاده از خاک افغانستان علیه سایر کشورها را نمی‌دهند. 

آنچه قابل ذکر است، گروه جماعت الحرار در سال ( ۲۰۱۴ ) تاسیس شد و پس از سلطه طالبان در ( اگست ۲۰۲۱ ) این گروه با تی تی پی متحد شده؛اما ‌پس از کشته شدن “ عمر خالد خراسانی” رهبر این گروه در ( اگست ۲۰۲۲ ) این گروه از تی تی پی متفرق شد. 

یلدا افغان‌زاده 

خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#