بادبادک های رنگارنگ آسمان لندن را به نشانه همبستگی با مردم افغانستان پر کرد

30 اسد 1402

zan.jpg

انبوهی از بادبادک های رنگارنگ به نشانه همبستگی با مردم افغانستان در دومین سالگرد به قدرت رسیدن طالبان، بر فراز آسمان لندن به پرواز درآمدند.

به نقل از گزارش گاردین، اشتراک کنندگان گفتند، که این رویداد در پریمروز هیل در شمال لندن، برای نشان دادن این بود که فرهنگ افغانستان در گذشته چقدر "رنگارنگ" بود، و "صدایی دور از خانه ما" برای همه افغانستانی ها، به ویژه زنان و دخترانی که تحت رژیم سرکوب‌گر طالبان زندگی می کنند، سر داده شد.

 

 

جشن بادبادک‌بازی توسط تئاترGood Chance سازماندهی شد، که خود را «تئاتر امید» توصیف می‌کند، و مراسم مشابهی را در آگوست سال گذشته در ۱۵ شهر بریتانیا به‌عنوان «اقدامی از مخالفت» برگزار کرد. هنر ساختن و پرواز بادبادک ها با استفاده از کاغذ رنگی و چوب از جمله فرهنگ‌های افغانستان است، اما در دور اول طالبان این بازی به عنوان عمل غیراسلامی محکوم شد، و در طول سال های ۱۹۹۶-۲۰۰۱ بادبادک‌بازی ممنوع بود.

امیرحسین ابراهیمی، پناهجوی ۲۴ ساله افغانستان که در تئاتر کار می‌کند گفت، که گردهمایی امسال کوچک‌تر و غیررسمی تر از گردهمایی سال گذشته بود، اما از اهمیت کمتری برخوردار نبود. او گفت: «یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرهنگ افغانستان بادبادک‌بازی است، که از کودکی آنها را طراحی و به پرواز در می‌آوریم.».

او گفت که این بازی صدها سال قدامت دارد و بادبادک‌بازی یک بازی رایج در افغانستان است. بعد از سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱، بادبادک ها به عنوان نماد جشن به آسمان افغانستان بازگشتند. ابراهیمی گفت: طالبان موسیقی، تحصیل و کار زنان را ممنوع کردند، و می‌خواهند زنان را از جامعه حذف کنند، آنها سعی می‌کنند هر چیزی را که از قوانین شان پیروی نمی‌کند حذف کنند.

او افزود، "ما فقط می‌خواهیم نشان دهیم که افغانستان رنگارنگ بود، افغانستان پر از فرهنگ خوب، مردم خوب، و دخترانی بود که فقط می‌خواستند کشور شان را از طریق تحصیل پیشرفت دهند، زنانی که شانه به شانه مردان برای بهبود کشورشان کار می کردند."

این گروه تئاتر با انتشار پیامی از تمام دنبال کننده‌گان خود دعوت کرد تا در همبستگی با مردم افغانستان بین ۱۵ تا ۲۰ اگست، «در هر کجای دنیا که هستید» بادبادکی را به آسمان برافراشته و فیلم ها و عکس های خود را به اشتراک بگذارند.

ساره رسولی