جشن استقلال افغانستان زیر سلطه  طالبان 

28 اسد 1402

8c3126d9-1049-4490-b716-ffdcd25c1605.jpg

مقامات طالبان، ام‌روز شنبه ( ۲۸ اسد ) در محفلی به مناسبت یک‌صد و چهار‌مین سال روز استرداد استقلال کشور از برتانیا، در مقر وزارت دفاع گرد هم آمده‌اند. در این مراسم مقامات طالبان، هر یک روی مسائل مهم حکومتی ذیل صحبت کرده‌اند. 

ملا یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع طالبان در این مراسم گفته‌است که تلاش می‌کند افغانستان دوباره به سمت جنگ و تاریکی سوق داده نه شود. 

عبدالسلام حنفی، معاون اداری ریاست الوزرا طالبان در سخن‌رانی‌اش خواستار روابط نیک با کشورهای همسایه شده‌است. 

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست الوزرا طالبان تعامل و مذاکره را بهترین راه حل مناقشه با همسایه های افغانستان دانسته و گفته‌است که جهان به این درک رسیده که جز تعامل با طالبان راه دیگری ندارند. 

سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله طالبان نقش علما را در جهاد مهم دانسته و به رفع تحریم‌ها از سوی جهان تاکید نموده‌است؛ اما در دنیای مجازی حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور در یک پیام ایکس ضمن تبریکی یک‌صد و چهارمین سال روز استرداد استقلال کشور از طالبان خواسته‌است تا دروازه‌های مکاتب و دانش‌گاه‌ها را به روی دختران باز کنند.  

سال روز استقلال کشور، همه ساله از سوی شهروندان افغانستان در داخل و خارج از کشور جشن گرفته می‌شود. در سال‌های پسین شهرهای افغانستان با بیرق سه رنگ مزین شده و شهروندان در گوشه و کنار افغانستان این روز را جشن می‌گرفته‌اند؛ اما با تسلط دوباره طالبان ام‌سال جشن استقلال کم‌ رنگ تر از سال‌های قبل تجلیل شده‌است. 

آنچه قابل ذکر است ۱۰۴  سال پیش از ام‌روز غازی امان الله خان پادشاه وقت افغانستان در سال ۱۹۱۹ استقلال کشور را از برتانیا کسب کرد.  

یلدا افغان‌زاده 

خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#