ذکیه خدادادی قهرمان پاراتکواندوی اروپا شد

25 اسد 1402

6b84b0e6-b317-44ff-90e5-650882b0adec.jpg

ذکیه  خدادادی، دختر  ورزش‌کار  افغان در مسابقات پاراتکواندوی اروپا قهرمان شد. او پس از قهرمانی در روتردام هالند اشک ریخت و در یک پیام، مدالش را به زنان افغانستان تقدیم کرد.

خدادادی در وزن منفی ٤٧ کیلوگرام، پس از پیروزی بر دو تکواندوکار ترکیه و یک ورزش‌کار از اوکراین قهرمان اروپا شد. او در مسابقه اول با نتیجه قاطع ٢-٣٢ مقابل «بوسرا ایمیره» از ترکیه پیروز شد؛ سپس ٩-١٨ ویکتوریا مارچوک از اوکراین را شکست داد و به فاینل رقابت‌ها راه یافت و در فاینل مقابل «نورجهان ایکنجی»، دیگر تکواندوکار ترکیه قرار گرفت و با وجودی که مسابقه ٦-٦ مساوی شد؛ اما خدادادی به دلیل نمایش بهتر و رای داوران برنده و قهرمان اروپا شد. 

خدادادی، که عضو سابق تیم ملی پاراتکواندوی افغانستان است، سال‌ها برای کشورش در مسابقات گوناگون ملی و بین‌المللی درخشید و چندین مدال کسب کرد. او پس از کسب مدال طلای اروپا در ایکس، توییتر سابق خود نوشته است: «این مدال طلای قهرمانی اروپا را تقدیم می‌کنم به تمام دختران و زنان شجاع کشورم افغانستان.» او با نشر مصرعی از ایرج جنتی عطایی، اضافه کرده‌است: «هر چه تبر زدی مرا زخم نشد، جوانه شد.»

خانم خدادادی که پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان در ۱۵ آگست ۲۰۲۱، در مورد اشتراک او در بازی‌های پارالمپیک توکیو شک و تردیدهای وجود داشت، در نهایت موفق شد همراه با حسین رسولی، به فرانسه برود و پرچم افغانستان را در مراسم اختتامیه المپیک توکیو حمل کند.

ذکیه خدادادی که از ناحیه دست چپ دچار معلولیت است و تا کنون پاسپورت فرانسه را ندارد می‌گوید: «من نخستین زن معلول افغانستان هستم که مدال طلای قهرمانی اروپا را به دست آورده‌است.» او مصمم است تا کسب مدال طلا از مسابقات پارالمپیک به سعی و تلاشش در تکواندو ادامه دهد.

 این درحالی است که او نخستین ورزش‌کار زن افغانستان است که توانسته سهمیه پارالمپیک را بدست بی‌آورد.

ندا اخگر 
خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#