فعالان حقوق زنان افغانستان‌ : افغانان قربانی سیاست نادرست جامعه جهانی شدند

24 اسد 1402

8e87fc95-124f-415e-9cdf-9c3702a7a8a0.jpg

شماری از فعالان اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اشتراک کنندگان تجمعات اعتراضی «هفته همبستگی با مردم افغانستان علیه گروه ترویستی، فاشیستی و تک‌جنسیتی طالبان» می‌گویند که وضعیت پیش‌آمده در کشور ناشی از سیاست فاجعه‌بار جامعه جهانی در برابر افغانستان است.

فعالان اجتماعی، سیاسی و فرهنگی روز دوشنبه، ۲۳ آگست، در اعلامیه‌ای به‌رسمیت شناسی رژیم طالبان را به معنی به‌رسمیت شناختن ترورسیم جهانی عنوان کرده‌اند.

به گفته این فعالان، اقوام مختلف افغانستان مورد انتقام‌جویی‌ها، کشتار گروهی، کوچ‌های اجباری، جنایات جنگی، نسل‌کشی و حذف سیستماتیک از سوی طالبان قرار گرفته‌اند.

اعلامیه افزوده است: «با تاسف این همه جنایات جنگی و جنایات ضد بشری ناشی از یک سیاست ویرانگر کشورهای جهان تحت نام تعامل با طالبان برای بهبود وضع زندگی مردم  افزایش یافته است.»

معترضان و برگزارکنندگان اعتراض‌ها و تظاهرات‌های جهانی در «هفته‌ی هم‌بستگی با مردم افغانستان علیه گروه تروریستی، فاشیستی و تک‌جنسیتی طالبان» در قطع‌نامه‌ای از سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای خواسته است که توافق‌نامه دوحه را لغو و بر نشست‌های که موجب عادی‌سازی روابط با طالبان می‌شوند، پایان دهند.

در بخش از این قطع‌نامه آمده است: «هر سازمان بین‌المللی، به‌ویژه سازمان ملل متحد، نماینده‌گان دولت‌های دخیل در قضایای افغانستان در سراسر جهان، به‌طور قاطع و جدی باید علیه به‌رسمیت شناسی طالبان بایستند و از برپایی نشست‌ها و بیان سخنانی که چنین برنامه‌ای را زمینه‌سازی یا تداعی کند، خودداری کرده، سفارت‌ها و قنسولگری‌هایی که از سوی کشورهای همسایه و منطقه به طالبان سپرده شدند، به هر نحوی که شده باید بسته شوند.»

آنان همچنان از دادگاه بین‌المللی لاهه خواستند تا در برابر جنایت‌های جنگی طالبان و جنایات ضد بشری جاری بر زنان، اقلیت‌های قومی و مذهبی سکوت نکند.

در همین حال، جنبش زنان مبارز وعدالت‌خواه در تخار روز یک‌شنبه، ۲۲ اسد، در یک مکان سربسته با برگزاری یک حرکت اعتراضی هرگونه تعامل جامعه جهانی با طالبان را خلاف آرمان های مردم افغانستان خوانده‌اند.

این معترضان، وضعیت جاری در کشور را ناشی ازسیاست‌ نادرست جامعه جهانی در برابر طالبان عنوان کرده‌اند.

این در حالی است، که جبهه مقاومت ملی افغانستان نیز در اعلامیه به مناسبت ۱۵ آگست دومین سال روز تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، گفته است که باج‌دهی کشورها به طالبان ادامه دارد.

ندا اخگر 
خبرگزاری پگاه-PagahNews#