تعطیلی ده‌ها رسانه‌ی محلی در آستانه دوساله‌شدن اداره طالبان

24 اسد 1402

media 1.jpg

کمیته‌ی حفاظت از خبرنگاران در اعلامیه‌ای روز (دوشنبه، ۲۳اسد)  نوشته است  که طالبان ده‌ها رسانه را تعطیل نموده و در دوسال گذشته بیشتر خبرنگاران کشور را مجبور به ترک کرده‌اند. اکثر خبرنگاران  در  کشورهای همسایه از جمله پاکستان زندگی دشوار را سپری می‌کنند.

این کمیته نیز گفته است که در جریان دوسال طالبان، شماری از خبرنگاران را نیز بازداشت و لت وکوب شده‌اند؛ و بیشتر از خبرنگاران مجبور به ترک کشور شده و فعالیت بیشتری از رسانه‌ها متوقف گردیده است. بر اساس گزارش ها شمار زیاد از خبرنگاران وظایف شان را از دست داده اند‌.

 

با این حال‌ آقای وارث حسرت  از جمله خبرنگاران است که سرگذشت جریان توقیف خود را با شبکه خبری پگاه شریک ساختن و گفتند:  "در جریان دست‌گیری از سوی طالبان  در سرک درالامان تلویزیون آریانا با شکنجه او را به دفتر امنیت انتقال دادند." آقای حسرت در ادامه‌ای صحبت‌هایش افزود که  در راه از سوی اعضای طالبان توهین و تحقیر شده و برایش گفته شد که ژورنالیست‌ها جاسوس هستند. نظر به گفته‌های این خبرنگار او پس از سه شبانه روز در توقیف بدون معلوم شدن اتهام دوباره آزاد شد.

 با این حال محدویت های طالبان بر خبرنگاران تاثیر بدی داشته است. یکی از محدودیت دشوار  دستور پوشاندن صورت مجریان زن در برنامه های تلویزیونی انتقاد های زیادی را در پی داشت. در همین حال سازمان خبرنگاران بدون مرز گفته که در  چندین ولایت هیچ یکی از خبرنگاران زن فعالیت ندارد‌.

با حضور طالبان محتویات رسانه‌ها نیز تغییر کرده و از نشر موسیقی و سریال ها جلوگیری شد‌. سازمان حمایت از خبرنگاران از وضیعت بد و محدودیت های رسانه‌ها ابراز نگرانی می‌کند‌، و میگوید: در روزها گذشته هم‌چنان پنج خبرنگار از ولایت مختلف توسط  طالبان بازداشت شده اند.

مهریه حیدری

PagahNews#-خبرگزاری‌پگاه