زلمی خلیل‌زاد: ما خواهان برگشت رهبران سیاسی جهت تنظیم امور از درون حکومت استیم

23 اسد 1402

IMG-20230813-WA0091.jpg

زلمی خلیل‌زاد، نماینده پیشین امریکا برای صلح افغانستان در صفحه‌ای توییترش چنین نوشته‌است که ما خواهان برگشت رهبران سیاسی و آمادگی شان برای داد قربانی برای کار از درون کشور استیم.

او گفت: «به فکرم هنوز زود است که در باره روز سقوط کابل و تاثیراتش بر آینده درازمدت افغانستان نتیجه‌گیری کرد.»

از سوی دیگر در این مورد اشرف غنی واکنش نشان داده و گفت:«دست‌های متعددی در سقوط جمهوریت نقش داشته‌اند، به ویژه زلمی خلیل زاد و عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای مصالحهٔ ملی افغانستان.»

اومی‌گوید, که خلیل زاد با "طرح‌ها و وعده‌های خود قشر سیاسی افغانستان را منقسم" کرده بود. آقای غنی این مقام پیشین امریکا را یک فرد "بی کفایت، و منفور" خواند.

هم‌چنین آقای غنی در ادامه صحبت هایش چنین گفت که خلیل زاد دو رو نه بلکه نه روی دارد... اشرف غنی به آقای بلینکن (وزیر خارجهٔ امریکا) گفت که این شخص منفور شده‌است، و مورد اعتماد اقشار مردم افغانستان و به خصوص جمهوری خواهان قرار نمی‌گیرد، به من وعده کرد که آقای سلمان احمد، رئیس بخش پالیسی شان مسوولیت را به دوش خواهد گرفت.

در همین حال امرالله صالح در رشته تویتی از خلیل زاد چنین نوشت: ''در ارتباط به نقش خلیلزاد باید گفت که او با‌رها خود را در احساس و عاطفه افغان و در ماموریت و تابعیت امریکایی می‌دانست با انجام امضای توافق دوحه و ایتلاف با طالب و واگذاری افغانستان به این گروه نیابتی و ضد ملی خلیل زاد ثابت ساخت که چیزی زیر اسم مهر وطن  حد اقل آن نیز در وجود و ذهنش نیست و برای بازنشستگی پر عاید بر گلوی زادگاهش پای گذاشت."

هم‌چنین امرالله صالح گفت،  خلیل زاد که اکنون به مشاور دستگاه تعصب و جهالت طالب از طریق دنیای مجازی تقلیل یافته‌است، تلاش برای توجیه کار ننگینش دارد. به یقین آدم‌های فاقد اعتماد به نفس و فاقد اعتماد به ایجاد اراده همگانی وجود خواهند داشت که به حرف این و آن شیاد گوش دهند؛ اما مسیر مبارزه معلوم گردیده‌است. طالب نابود شدنیست ان‌شاالله.''

یکی از تحلیل‌گران سیاسی،‌ به این باور است که خلیل زاد ''با زشت‌ترین الفاظ «رهبران» سیاسی فراری را تحقیر کرد. برخی دولت‌ها به چهره‌های فاقد مورال و اخلاق نیاز دارند تا ‌آن‌ها را مانند دستمال برای پا‌ک‌کاری کثافت‌های برجامانده استفاده کنند. در عوض به آن‌ها امتیاز و اقتدار سیاسی می‌دهند. خلیل‌زاد بهترین نمونه‌یی از این دست است.''

این در حالی‌ست، که با فروپاشی نظام جمهوریت و تسلط دوباره طالبان شماری از سیاست مداران افغانستان را ترک کرده‌اند.

مهریه حیدری

خبرگزاری‌پگاه-PagahNews#