گفتگوی طالبان برای تسهیل مبادلات بانکی و بازرگانی با قزاقستان

20 اسد 1402

qaza.jpeg

سرپرست وزارت تجارت اداره طالبان گفت، که هیئت طالبان در سفر اخیر خود به قزاقستان در مورد تسهیل مبادلات بانکی بین المللی با بانک های خصوصی به منظور کاهش انزوای بخش بانکی افغانستان گفتگو کردند.

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت تجارت و صنعت اداره طالبان، هفته گذشته در راس یک هیئت تجاری به قزاقستان سفر کرد.

 

 

او در مصاحبه‌ی خود گفت، که در این دیدار علاوه بر امور بانکی، در مورد امکان تعرفه های بازرگانی، پروژه های مخابراتی و مسیرهای ترانزیتی از جمله برای محموله های احتمالی نفت روسیه به جنوب آسیا بحث کرده‌است. بخش بانکی افغانستان از زمان تسلط دوباره طالبان در دو سال گذشته با مشکل مواجه شده، و مبادلات بین المللی به شدت محدود شده است.

اقتصاددانان و دیپلمات‌ها می‌گویند، که بسیاری از بانک‌های بین‌المللی مبادلات خود را با بانک‌های افغانستان محدود کرده‌اند تا خطر را کاهش دهند. این محدودیت ها با مسدود کردن دارایی های بانک مرکزی افغانستان در خارج از کشور توسط ایالات متحده و سایر دولت ها افزایش یافته است. با این حال این مقام طالبان میگوید که اصلاح سکتور بانکی افغانستان یک اولویت است، و همچنان افزود که هیچ تحریم مستقیمی بر بانک ها وجود ندارد.

ایالات متحده برای کمک‌های بشردوستانه معافیت‌هایی از تحریم‌ها صادر کرده است، و در برخی مواقع به تسهیل مبادلات ویژه، مانند پرداخت پول بانک مرکزی افغانستان به شرکت‌های اروپایی برای خرید پول‌های جدید کمک کرده است. این درحالیست، که بازرگانان و آژانس‌های بین‌المللی می‌گویند، که بانک‌داری عادی تا به حال در افغانستان احیا نشده، و سیستم مالی و اقتصاد را با مشکل جدی مواجه کرده که باعث دردسر بازرگانان و برنامه‌های کمکی می‌شود.

ساره رسولی

خبرگزاری پگاه-PagahNews#